Sabtu, 25 Julai 2015

Sa'id bin Zaid رضي الله عنه

(Tapak Peperangan Yarmouk di Jordan)

Sa'id bin Zaid رضي الله عنه adalah salah seorang daripada 10 orang sahabat yang dijanjikan syurga oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم  melalui satu hadith yang diriwiyatkan oleh Tirmidzi dan Abu Daud, tetapi beliau mungkin merupakan sahabat yang paling kurang dikenali di kalangan 9 orang sahabat yang lain.

Sedikit latar belakang beliau secara ringkas:
Beliau merupakan suami kepada Fatimah binti al-Khattab dan adik ipar kepada Umar bin Al-Khattab رضي الله عنه. Umar Al-Khattab telah memeluk Islam di rumah beliau. Beliau antara sahabat yang awal memeluk Islam (sebelum Rasulullah memulakan perjumpaan rahsia bersama sahabat-sahabat Baginda di rumah Arqam bin Abi Arqam رضي الله عنه).

Beliau telah terlibat dalam semua peperangan kecuali peperangan Badar kerana ketika itu beliau berada di Syam. Beliau turut terlibat dalam peperangan Yarmouk dan pembukaan kota Dimasyq. 


Antara kisah yang masyhur mengenai beliau adalah mengeni keberkatan doa beliau yang dizalimi dan difitnah oleh Urwa binti Uwais. Kisah ini menjadi salah satu asas kepada mustajabnya doa orang yang dizalimi, apatah lagi jika ia didoakan oleh seorang yang alim dan soleh. 

Beliau telah wafat pada usia 50 tahun. Semoga kita dapat mengikut jejak langkah para sahabat yang telah pergi menunaikan janji-janji mereka untuk hidup dan mati dalam menegakkan agama Islam.

Sumber:
1. منحة العلام في شرح بلوغ المرام لشيخ عبد الله بن صالح الفوزان حفظه الله
2. الشيخ الدكتور محمد آل معدي حفظه الله، عضو هيئة التدريس بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.

Tiada ulasan: