Rabu, 27 Julai 2011

Catatan Des Moines 2



-Kedai yang menjual makanan halal. Hanya bersebelahan dengan Masjid Noor, tempat kami menginap-

Hari kedua kami berada di sini, kami masih lagi dalam proses menyesuaikan diri dengan perubahan masa dan waktu di sini. Perbezaan masa antara Des Moines dan Malaysia adalah 13 jam. Ini bermakna, waktu siang di Malaysia adalah waktu malam di Des Moines. Begitulah sebaliknya. Kami dalam keadaan mengantuk yang amat sangat pada siang hari di sini kerana jika di Malaysia ia adalah masa tidur dan asyik terjaga apabila tidur malam di sini kerana ia adalah masa berjaga (siang hari) di Malaysia.

Di Amerika Syarikat, khususnya di Des Moines, sekarang ini adalah musim panas (summer) yang mana siangnya adalah panjang berbanding waktu malam. Waktu Subuh masuk dalam jam 4.18 pagi, Zohor dalam jam 1.30 tgh hari, Asar dalam 6.30 petang, Maghrib dalam jam 8. 30 malam, Isyak dalam pukul 10 malam. Siang yang panjang, malam yang pendek. Apabila masuknya bulan Ramadhan kelak, tempoh berpuasa adalah kira-kira 16 jam setiap hari!



-Selalunya kita jumpa drive thru untuk fast food sahaja di Malaysia. Di sini farmasi pun menyediakan perkhidmatan drive thru-


-Kedai yang menjual barang mentah dan makanan yang sihat-

-Kedai Kek-


-Mesin untuk meminjam CD dan DVD. Tiada lagi di Malaysia setakat ni-


-Kedai menjual makanan dan peralatan untuk haiwan ternakan-


-Semua gambar di atas: Antara kedai yang berada berhampiran dengan tempat kami menginap-


Kami sempat bersiar-siar di kawasan berdekatan dengan Masjid, tempat kami menginap. Rupa-rupanya terdapat pekan yang berhampiran dengan tempat kami menginap. Kami sempat pergi 'window shopping' di Mediterranean Shop yang menjual barang makanan halal untuk Muslim dan Kosher untuk orang Yahudi, Hygee Supermarket, Campbell Market yang menjual makanan-makanan sihat terutamanya untuk makanan vegetarian, vegan dan free-gluten diet. Yang terakhir, kami pergi ke kedai Radioshack yang menjual alat-alat elektronik. Harga laptop, handset seperti blackberry ternyata lebih murah berbanding dengan harga di Malaysia.


-Klinik di Des Moines, Iowa. Semuanya memerlukan insurans kerana servis yang ditawarkan sangat mahal-


Setakat ini dahulu catatan untuk hari ini. Diharapkan kami dapat membetulkan putaran 'masa' kami di sini.


11.45 am (27/7/2011)
Masjid Noor,
1117 42nd Street,
Des Moines, Iowa, U.S.A

Tiada ulasan: