Isnin, 11 Januari 2010

Tajamkan Mata Pena Anda


Aku mengalami detik masa ketumpulan.

Ketumpulan idea untuk dicoretkan di atas blog ini.

Banyak perkara yang ingin digarap, tetapi semua terbantut dek ketumpulan yang melanda diriku, ditambah dengan kekangan masa yang selalu menghimpit sejak kebelakangan ini.

Tumpulnya diriku bagaikan tumpulnya seorang penyerang bola sepak yang tidak diturunkan beraksi untuk sekian lama kerana kecederaan. Tumpulnya diriku bagaikan tumpulnya seorang penceramah yang sudah lama tidak berpidato kerana disenarahitamkan oleh pihak berwajib. Tumpulnya diriku bagaikan tumpulnya 'mood' belajar untuk pelajar sekolah menengah kerana cuti panjang akhir tahun. Tumpulnya diriku bagaikan tumpulnya ingatan pelajar tahfiz al-Quran yang sudah lama tidak mengulang hafalannya.

Haruskah aku membiarkan ketumpulan ini terus merosakkan ideaku?

Bagaimana untuk mengatasinnya??

Teringat pesanan Ust Hasrizal... Teruskan menulis... Itulah ubat yang paling mujarab untuk merawat wabak ketumpulan dalam penulisan. Pesanan yang sangat berguna untuk diriku dan mereka yang mengalami masalah yang sama.

Buat sesuatu perkara berulang kali dan beristiqamahlah.. Nescaya kamu akan berjaya..

Penyerang bola sepak yang baru pulih daripada kecederaan haruslah kerap diturunkan beraksi untuk mengembalikan prestasinya, penceramah haruslah sentiasa berpidato untuk mengembalikan bisanya, pelajar haruslah sentiasa 'study' untuk mengembalikan mood belajarnya, pelajar tahfiz haruslah sentiasa mengulang al-Quran untuk mengembalikan ingatannya. Begitulah juga dengan diriku. Haruslah kembali menulis untuk mengembalikan idea-ideaku dalam penulisan. Mungkin memakan masa, tetapi langkah pertama harus dimulakan.

Jom kawan-kawan.. Tajamkan mata pena anda.. Tidak perlu banyak... Yang penting berterusan dan memberi kesan..

-Allah S.W.T. mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: