Rabu, 19 November 2008

Khusyuk Dalam Solat


Khusyuk dalam solat merupakan suatu anugerah yang dikurniakan kepada insan-insan yang telah bermujahadah untuk mendapatkannya. Mungkin agak sukar, tetapi jika menggunakan kaedah yang betul, pasti seseorang itu dapat menikmati betapa manisnya khusyuk dalam solat.

Tiga elemen yang boleh membantu untuk dikurniakan khusyuk dalam solat:

1. Faham (Tafahhum)

Apa yang disebut dan dilafazkan dalam solat haruslah difahami. Ia membantu kita untuk lebih fokus dalam solat. Jika tidak mampu untuk memahami lafaz-lafaz 'Arab, mengingati hari Akhirat juga boleh membantu kita untuk fokus dalam solat, seterusnya membantu untuk khusyuk dalam solat.

2. Merasakan kebesaran ALLAH S.W.T.

Ketika solat, kita haruslah merasakan kebesaran Allah S.W.T. sebagai Tuhan yang Maha Berkuasa ke atas segalanya. Jika kita mampu untuk berdiri tegak, diam dan menumpukan perhatian ketika berdepan dengan orang-orang kenamaan dan raja, tetapi mengapa kita tidak mampu melakukannya ketika berdepan Raja Sekalian Raja?

Nabi Muhammad S.A.W. akan berubah tingkahlakunya sehingga sahabat-sahabat hampir tidak mengenalinya apabila masuknya waktu solat. Saidina Ali Bin Abi Thalib R.A. akan berubah pucat wajahnya apabila azan berkumandang. Mereka merasakan kebesaran Allah S.W.T. apabila ingin bertemuNYA di dalam solat. Perasaan gerun ini telah menghasilkan khusyuk dalam solat bagi sahabat-sahabat generasi awal (Assabiqunal Awwalun).

3. Pengharapan (Raja')

Apabila menunaikan solat, kita haruslah meletakkan sepenuhnya pengharapan kepada Allah S.W.T. bahawa solat tersebut akan diterima dan kita akan dikurniakan nikmat syurga kelak. Secara tidak lansung perasaan ini membantu kita untuk melaksanakan solat dalam keadaan sebaik mungkin untuk disembahkan di hadapan Allah S.W.T.

Apabila selesai menunaikan solat, seseorang itu seharusnya merasakan dua perkara, iaitu takut (Khauf) dan mengharap (Raja'). Takut solatnya tidak diterima dan mengharapkan solatnya diterima oleh Allah S.W.T.


-2 benda paling awal yang akan ditarik daripada umat terkemudian ialah: "Ilmu Faraid dan Khusyuk dalam Solat"

-Tips untuk mengelakkan gatal/ menggaru dalam solat: jangan menggaru tika mula2 terasa, kerana apabila kita menggaru pada mulanya, rasa gatal akan berpindah ke tempat lain. Biarkan rasa gatal tu buat sementara waktu. InsyAllah ia akan hilang. Selamat mencuba!!


* Catatan daripada kuliah maghrib yang telah disampaikan oleh Ustaz Ismail Kamus di Surau Al-Islah, Seksyen 7 Shah Alam pada 20 / 11 / 2008.


-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: