Rabu, 19 November 2008

Ubah Sikap Anda Dalam Isu Minyak


Penurunan harga minyak di pasaran dunia telah menjadi salah satu berita yang hangat di seantero dunia pada bulan ini selain berita kemenangan Barack Obama merebut kerusi panas Presiden Rumah Putih.

Perkembangan ini disambut baik oleh seluruh penduduk Malaysia yang rata-ratanya merasai kesan yang teruk dek peningkatan harga minyak yang mengejut dan mendadak (naik 70 sen per liter) pada bulan sebelumnya. Walaupun harga minyak dunia sudah turun mendadak, namun harga minyak di negara kita masih belum mampu turun seperti sebelumnya. Tak tahu kenapa. Mungkin akan ada lagi kejutan yang ingin dilakukan oleh pihak kerajaan. Nantikannya.

Di sini terdapat beberapa cara untuk menjimatkan penggunaan minyak tanpa perlu untuk memboikat mana-mana syarikat minyak atau mencatu minyak. Ia lebih kepada perubahan sikap yang hanya diri kita sendiri yang boleh mengubahnya.


1. Pemanduan - Memandu dengan tenang. Jangan gopoh dan membuat sesuatu tindakan secara mengejut.

2. Berat - Jangan bawa barang yang tidak perlu. Penambahan berat sebanyak 50kg meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2%.

3. Tayar - Tekanan angin mesti betul. Jika tidak, penggunaan minyak akan bertambah sebanyak 5%.

4. Penyelenggaraan - Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak sehingga lebih daripada 50%. Pastikan palam pencucuh, tali kipas, dan penapis udara diperiksa secara berkala.

5. Kelajuan - Lebih laju anda memandu, lebih banyak minyak digunakan. Memandu melebihi 90km/j meningkatkan dengan ketaranya penggunaan minyak. Secara perbandingan, pada kelajuan 100km/j, penggunaan minyak bertambah 10%, 105km/j ( 15%), 110km/j ( 25%).

6. Penggunaan Enjin - Matikan enjin jika kereta tidak bergerak ketika sekadar menungu seseorang.

7. Penggunaan Gear - Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi akan menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin menjadi lebih pantas.

8. Brek - Jangan melakukan brek mengejut.

9. Perancangan - Rancang perjalanan dengan baik untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas.

10. Minimum - Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini boleh meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40%.

Segalanya bermula daripada anda. Hanya anda yang mampu mengubahnya. Selamat mencuba!!

Tiada ulasan: