Khamis, 6 Ogos 2015

Cara Perhubungan; Moden vs Konservatif


Retaknya hubungan persaudaraan dan persahabatan di zaman ini adalah disebabkan oleh kurangnya bersangka baik, dan kurangnya pertemuan 'face to face' antara sesama insan. Malah, kurangnya sentuhan seringkas seperti bersalam-salaman mahupun ucapan ringkas seperti memberi salam berulamkan senyuman mesra juga menjadi antara punca keretakan hubungan persaudaraan dan persahabatan.

Segala kekurangan ini walaupun kelihatannya ringkas tetapi sangat memberi impak dan kesan dalam perhubungan. Banyak salah faham yang berlaku dan persengketaan yang tercetus mampu diselesaikan dengan pertemuan ringkas yang hanya memakan masa beberapa minit sahaja. Bahkan adakalanya cukup dengan bersua muka tanpa perlu berkata-kata apa, kerenggangan dapat dieratkan. 

Kemudahan berkomunikasi melalui pelbagai medium media sosial seperti facebook, whatsapp, telegram, twitter, instgram, wechat dan lain-lain kelihatannya seperti mendekatkan yang jauh dan merapatkan yang dekat, namun sebenarnya ia juga bisa menjauhkan yang dekat dan merenggangkan yang rapat. Banyak salah faham berlaku dan persengketaan bermula serta membarah disebabkan oleh kecanggihan sistem komunikasi moden.

Yang dimaksudkan lain, yang difahami lain. Yang digambarkan lain, yang tergambar lain. Yang diluahkan lain, yang dirasai lain.

Walaupun cara konservatif dalam perhubungan ini memerlukan sedikit komitmen masa dan tenaga untuk dipraktikkan, tetapi ia cukup berkesan berbanding cara moden dalam perhubungan yang lebih mudah, pantas dan menjimatkan masa untuk dipraktikkan, namun ia mempunyai risiko lain yang mampu membawa kepada kesan-kesan buruk,

Cara moden dalam perhubungan tetap mempunyai kebaikannya yang begitu banyak, tapi jangan pernah meminggirkan cara konservatif dalam perhubungan kerana ia sangat berkesan dan meninggalkan bekas yang positif. Adunilah kedua-dua cara ini secara bersama mengikut kesesuaian keadaan, waktu dan tempat.

Peliharalah hubungan kita dengan Pencipta dan yang diciptakan, insyaAllah segala urusan kita menjadi mudah dan hidup kita lebih tenang serta ceria.

Tiada ulasan: