Khamis, 23 Julai 2015

Perbezaan Penuntut Ilmu Dahulu dan Sekarang


Ibnu Qutaibah rahimahullah telah berkata:
"Adalah penuntut ilmu di waktu dahulu mendengar untuk belajar, dan belajar untuk beramal, dan mendalami agama Allah untuk dimanfaatkan dan memanfaatkanya.
Sesungguhnya apa yang berlaku sekarang, penuntut ilmu mendengar hanya untuk dikumpul, diingati dan dihafaz ilmu tersebut untuk digunakan dalam perbahasan. Mereka inginkan kemenangan dalam perbahasan malah berbangga dengan kejayaan itu"

Sumber: الشيخ عبد الفتاح أبو غدة رحمه الله، رسائل الأئمة السلف وأدبهم العلمي


Begitulah perbezaaan penuntut ilmu di antara dua zaman seperti yang digambarkan oleh Ibnu Qutaibah rahimahullah. Perbezaan tujuan menuntut ilmu telah memberikan perbezaan kepada hasil yang dikeluarkan daripada proses menuntut ilmu tersebut.

Penuntut ilmu di zaman sekarang sangat kurang yang mempunyai sikap tawadhuk dan merendah diri. Mereka akan cepat merasa cukupnya dengan ilmu yang ada dan merasakan ia mempunyai ilmu yang banyak berbanding orang lain. 

Ia adalah kesan daripada tujuan asal menuntut ilmu yang bukan untuk diamalkan, tetapi untuk dikumpul dan dihafaz serta akhirnya digunakan untuk diperdebatkan. 

Mereka yang memenangi perdebatan akan dilihat sebagai orang yang paling berilmu walaupun hilangnya segala akhlak dan adab yang sepatutnya mengiringinya. Bahkan, sesetengah daripada mereka yang kelihatannya hebat di medan perdebatan sebenarnya tidak mempunyai ilmu yang selayaknya untuk berdebat kerana tidak memperoleh maklumat/ilmu melalui disiplin yang sepatutnya dan sangat lemah dalam penguasaan ilmu-ilmu alat untuk mencapai kepada pemahaman sebenar dalam sesuatu ilmu. 

Perbetulkan dan perelokkan kembali niatmu wahai penuntut ilmu agar segala ilmu yang diperoleh mampu diamalkan sebaiknya dan dimanfaatkan untuk agama, ummah, dan masyarakat.


Tiada ulasan: