“Sungguh
merisaukan apabila ada huffaz yang tidak tahu hendak ke mana” saya meluahkan
pandangan.
“Itu sering berlaku, ustaz. Perasaan itulah
yang banyak membelenggu pelajar semester akhir” jawab salah seorang sahabat.
Beliau turut gusar dengan perkara yang sama di
kalangan rakannya.
Sudah
lama saya menanti peluang ini.
Peluang untuk berwacana bersama pada Huffaz
al-Quran.
Kelompok insan terpilih yang berpotensi tinggi,
tetapi sebahagiannya dibelenggu
oleh batasan-batasan yang dibina oleh persepsi massa.
16 Januari 2010, selepas penangguhan tarikh
asal pada Ogos 2009 akibat H1N1, saya berkesempatan meluangkan sehari suntuk
masa di Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Kuala Kubu
Bharu.
Biar pun himpunan hasrat dan harapan di dada
saya terasa dibataskan oleh tajuk yang bakal diperkatakan, namun saya tidak
mahu terikat dengan tema program Bengkel Tinta Da’ie, pada hanya memperkatakan
tentang teknik penulisan. Apa sahaja teknik yang bakal dibincangkan, ia hanya
wasilah untuk ekspresi sesuatu yang lebih bersifat induk iaitu DAKWAH, sebagai
subjek utamanya.
BEBANAN PERSEPSI
Mungkin punca kepada kaburnya perjalanan ini berkait dengan persepsi masyarakat yang menyalahi realiti. Ramai yang melihat bahawa menjadi hafiz atau hafizah, adalah satu destinasi. Sedangkan bagi seorang pelajar yang telah berjaya menyertai kelompok huffaz, dia tidak dapat merasakan bahawa dirinya tiba ke destinasi, tetapi seperti baru hendak memulakan perjalanan. Kombinasi di antara sangkaan orang ramai, dan perasaan seorang hafiz dan hafizah, telah mencipta satu beban yang berat untuk ditanggung oleh para huffaz. Mereka diberikan status sosial yang tinggi ketika mana setiap seorang berasa janggal untuk menampung status itu tanpa alat yang mencukupi.
Hakikatnya, menjadi seorang hafiz dan hafizah
adalah satu fondisi yang sangat hebat. Tetapi ia bukan kemuncak
cita-cita.
Secara peribadi, saya dapat merasakan betapa
besarnya impak andaikata saya memulakan pengajian di peringkat ijazah sarjana
muda setelah menjadi seorang hafiz. Ia adalah satu kekurangan yang telah saya
hadapi, biar pun ia tidak pernah menjadi halangan untuk meningkatkan penguasaan
ilmu Syariatullah.
Di dalam mana-mana subjek, keperluan menghafal
dan memahami nas al-Quran, di samping nas al-Hadith dan pendapat-pendapat
ulama’ yang lain, adalah perkara asas yang diperlukan oleh seorang pelajar Syariah
untuk memahami satu-satu topik yang dipelajari. Melakukan semuanya dalam
keadaan bukan seorang hafiz, terasa ada kekurangan yang memerlukan mujahadah
besar bagi mengatasinya. Alangkah baiknya jika saya sudah menghafal al-Quran
sepenuhnya semasa kaki melangkah ke bumi Syam dahulu. Malah, tuntutan
universiti kepada pelajar Syariah agar menghafal 6 juzuk al-Quran sebagai
syarat graduasi yang memerlukan kami untuk melakukannya di celah-celah 46
subjek, sudah cukup memeritkan. Belum lagi pada soal mengekalkan hafalan itu
selepas ujian Tasmi’.
Selesai menghafal al-Quran sebelum mula belajar
Syariah, adalah satu impian yang dibayang-bayangkan oleh setiap kami, semasa
dihimpit kesulitan mengimbangkan hafalan al-Quran dengan proses pembelajaran
yang padat.
Tetapi itu lebih baik daripada berjaya menjadi
seorang hafiz dan hafizah, namun terus terjun ke gelanggang agamawan tanpa
mendapat ilmu yang cukup berkaitan dengan proses memahami nas dan Syariah
secara keseluruhannya. Jadi
huffaz tapi belum jadi asatizah. Menghafal al-Quran tidak
pernah sama sekali sinonim dengan memahami al-Quran. Kedua-duanya memerlukan proses
yang tersendiri dan
tidak boleh saling menampung secara simplistik.
Di sinilah titik yang menampakkan betapa
institusi tahfiz dan status huffaz di negara kita memerlukan satu anjakan
paradigma yang besar.
MEMINJAM
CERMIN TURKI
Sebagai perbandingan, jika dilihat ke sebuah
negara yang kaya dengan huffaz seperti Turki, di negara itu tidak ada sesiapa
yang digelar sebagai al-hafiz. Menjadi seorang hafiz atau hafizah bukanlah
sesuatu yang dianggap pencapaian dengan status sosial, tetapi ia hanya melunaskan
satu tuntutan sebagai seorang Muslim. Justeru, mindset setiap pelajar yang menghafal al-Quran
bukan untuk membawa hafazannya sebagai satu aset kerjaya. Menjadi
hafiz bererti telah memiliki sesuatu yang sangat besar untuk diri sendiri,
tetapi belum mempunyai apa-apa untuk orang lain. Oleh itu,
mereka menjadikan hafazan itu sebagai bekalan untuk meneruskan lagi proses
pembelajaran. Dengan pemikiran seperti itu, saya melihat sendiri betapa
sejumlah besar mahasiswa dan mahasiswi di Ilahiyat Fakultesi adalah terdiri
daripada hafiz dan hafizah. Ia menjadi satu kredit besar buat mereka semasa
melunaskan pengajian di peringkat universiti.
“Kamu sudah khatam al-Quran?” itu soalan yang sering ditanya di dalam masyarakat kita.
Terutamanya kepada anak gadis sebelum naik
pelamin. Tetapi di Turki jarang sekali kedengaran orang
bertanya demikian.
Lazimnya mereka akan bertanya, “kamu sudah
menghafal al-Quran?”
PROSES YANG MELENGKAPI
Saya kongsikan diskusi berkenaan dengan hal ini
bersama pelajar Darul Quran, agar mereka meletakkan satu azam untuk tidak mudah
berpuas hati hanya dengan selesai menghafal al-Quran dan memperolehi Sijil atau
Diploma yang ditawarkan, sebaliknya hendaklah disambung lagi dengan peringkat
pengajian yang lebih tinggi, hingga sekurang-kurangnya berjaya memperolehi
ijazah di dalam mana-mana cabang bidang Pengajian Islam, sebelum benar-benar
boleh berperanan dengan baik menanggung kepimpinan
Islam di dalam
masyarakat.
Begitu juga dengan program pensijilan yang
meletakkan sasaran program untuk melahirkan hafiz dan hafizah, yang kemudiannya
disalurkan mengambil jurusan profesional (bukan Syariah), sebagai acuan
melahirkan golongan Profesional Muslim, atau Profesional yang hafiz! Saya
merasakan seperti ada unsur simplistik dalam meletakkan formula sedemikian
rupa. Seorang jurutera yang menghafal al-Quran adalah satu kelebihan yang besar
pada dirinya untuk menjadi seorang Muslim Profesional atau Profesional Muslim,
asalkan hafazan itu dimasak dengan latihan formal atau tidak formal di dalam
cabang-cabang disiplin Pengajian Islam yang kita sedia maklum. Tetapi untuk
sekadar memiliki 30 juzuk hafalan di dalam diri, dan kemudian beralih pula ke
bidang perubatan dan kejuruteraan untuk melahirkan tokoh-tokoh yang
berinspirasikan al-Khawarizmi dan yang seumpama dengannya, ia kedengaran
seperti satu retorik.
PROAKTIF
Justeru,
kepada para hafiz dan hafizah itu sendirilah tanggungjawab bagi mereka
bertindak secara proaktif dengan tidak membataskan diri kepada persepsi-persepsi
itu tadi. Mereka harus mencabar diri untuk pergi lebih jauh. Jangan tunduk
kepada demand yang hanya menghendaki kalian
mengimamkan Tarawih. Itu besar, tetapi ada yang lebih besar menanti!
Kuasai ilmu-ilmu alat di dalam Pengajian Islam.
Kuasai juga Bahasa Arab dengan sebaiknya. Itu jika jalan yang dipilih adalah pada mahu
menjadi seorang agamawan.
Lebih cantik jika dapat dilengkapkan dengan
penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu, serta kemahiran-kemahiran lain
seperti ICT, pengurusan, komunikasi dan lain-lain keperluan dakwah.
Ada pun jika para huffaz mahu meneruskan
pengajian di dalam bidang akademik bukan Pengajian Islam seperti kejuruteraan
dan perubatan, teruskan cita-cita yang amat bermakna itu. Namun perlu ada
kesediaan di minda bahawa hafazan yang telah berjaya diperolehi, masih
merupakan bahan
separuh masak yang
perlu dicanai lagi dengan pelbagai ilmu berkaitan Syariah. Justeru di
celah-celah pengajian di universiti di bidang masing-masing, carilah ruang dan
peluang untuk meneruskan pembelajaran di bidang agama.
Sesungguhnya saya sangat kagum dengan disiplin
dan potensi yang dilihat selama saya berada bersama para huffaz di Darul Quran.
Apa yang perlu diberikan secara konsisten adalah semangat
untuk mereka terus berjiwa besar dan membawa al-Quran ke massa dengan
segala ruang dakwah yang menanti.
“Dan
dia (Yaaqub) berkata lagi: “Wahai anak-anakku! janganlah kamu masuk (ke bandar
Mesir) dari sebuah pintu sahaja, tetapi masuklah dari beberapa buah pintu yang
berlainan. Dan aku (dengan nasihatku ini), tidak dapat menyelamatkan kamu dari
sesuatu takdir yang telah ditetapkan oleh Allah. Kuasa menetapkan sesuatu itu
hanya tertentu bagi Allah. Kepada-Nyalah aku berserah diri, dan kepada-Nyalah
hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri” [Yusuf 12: 67]
Selamat maju jaya saya ucapkan kepada para
huffaz al-Quran di mana sahaja mereka berada.
Semoga jiwamu sebesar al-Quran yang telah
mengisi hatimu.
p/s: artikel lama oleh Ustaz Hasrizal yang sangat baik untuk dikongsi dan direnungkan oleh para huffaz terutamanya yang akan, kini, dan sudah terjun ke masyarakat. 1 artikel yang membuka sudut pandang yang baru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan