Ahad, 25 April 2010

Abdullah Bin Abbas R.A.





Tarikh: 25 April 2010
Masa: 20:01- 21:05
Tempat : Surau Al-Islah, Seksyen 7, Shah Alam
Penceramah: Ustaz Nazmi Abdul Karim
Tajuk: Hadith ke-19 (Perihal Perawi Hadith ke-19: Abdullah Bin Abbas)


Abdullah Bin Abbas R.A

- Dilahirkan 3 tahun sebelum peristiwa Hijrah Nabi S.A.W. ke Madinah

- Selepas dilahirkan, ibunya membawanya berjumpa dengan Nabi S.A.W. dan telah diazankan serta diiqamahkan di kedua belah telinganya oleh Baginda S.A.W.

- Setelah itu, Baginda bersabda kepada ibunya, "Pulanglah membawa bapa kepada khulafa'-khulafa'" - berkat kata-kata Nabi S.A.W., keturunan beliau adalah merupakan keturunan yang paling ramai mewarisi kerajaan Islam (kerajaan 'Abassiyyah)

- Merupakan anak sulung

- Diberi gelaran 'terjemahan al-Qur'an' kerana luas dan mendalam ilmunya dalam bidang al-Qur'an dan 'lautan' kerana banyaknya ilmunya.

- Ketika di zaman kanak-kanak, Rasullulah S.A.W. pernah mendoakannya (dengan doa yang masyhur) supaya menjadi faqih dalam agama dan mengetahui dengan mendalam/berilmu dengan ilmu ta'wil (spt al-Quran) - hasilnya, apabila dewasa, Ibn Abbas sangat faqih dalam bidang agama dan sangat mengetahui tentang al-Quran (ayat, asbabun nuzul, qasasul Quran, balaghah dll)

- Orang ramai akan bersesak-sesak di jalanraya kerana ingin menuntut ilmu dengannya. Mempunyai sangat ramai anak murid.

- Meninggal dunia di Taif pada 68 Hijrah pada usia 71 tahun. Ketika hendak mengebumikan jenazahnya, ada seekor burung putih tiba-tiba datang menyelinap masuk ke dalam kain kapannya. Apabila dibuka kain kapan tersebut, burung tersebut sudah hilang dan tidak dapat dikesan. Setelah itu, jenazahnya ingin dikebumikan, tiba-tiba terdengar suara yang entah datang dari mana, membacakan ayat 27 dan 28 surah al-Fajr:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً

"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) !"

- Setelah kematiannya, Abdullah Bin Jabir R.A berkata, "Telah meninggal dunia seorang yang paling 'Alim dan paling lembut akhlaknya daripada kalangan para sahabat"


Abbas Bin Abdul Mutalib R.A

- Ayah kepada Abdullah Bin Abbas R.A

- Bapa saudara Nabi S.A.W. yang paling bongsu/muda (2 tahun lebih muda daripada Nabi S.A.W.)

- Antara ahli keluarga Nabi S.A.W. yang berperang menentang Nabi S.A.W. di dalam peperangan Badar Kubra & ditawan sebagai tawanan (selain daripada suami Zainab). Memeluk Islam ketika menjadi tawanan.

- Menjadi S.B Nabi S.A.W. di Mekah dan menyembunyikan keIslamannya untuk sekian lama.

- Orang yang terakhir berhijrah ke Madinah

- Meninggal dunia pada tahun 34 Hijrah dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Baqi'

- "Sesiapa yang menyakiti Abbas, samalah seperti ia menyakitiku kerana ia seperti bapaku sendiri"- Rasulullah S.A.W.

* Abu Darda' = Sahabat yang paling lewat memeluk Islam (setelah di'provoke' oleh Abdullah Bin Rawahah) di Madinah, namun menjadi orang yang paling 'Alim di Madinah.

* Ada seorang lelaki berjaya membunuh sehingga 7 orang pihak musuh dalam satu peperangan. Para sahabat memuji kehebatannya ketika dia mendapatkan rawatan. Ada sahabat berkata, "Hebat sungguh kamu mempertahankan Islam/Nabi S.A.W., sehingga mampu membunuh ramai pihak musuh." Lelaki tersebut menjawab, "Aku berperang bukan kerana mempertahankan Islam/Rasulullah, tetapi aku berperang kerana mahu mempertahankan Madinah daripada diceroboh/diduduki oleh pihak Quraisy." Para sahabat semuanya terkejut dan menceritakan peristiwa ini kepada Rasulullah S.A.W.. Nabi S.A.W bersabda, " Dia (lelaki tersebut) ke Neraka"... Para sahabat pun bergegas ke tempat lelaki tersebut. Malangnya, lelaki tersebut telah meninggal dunia.

p/s: Ancaman yang jelas daripada Nabi S.A.W. kepada orang yang menyeru kepada semangat Asabiyyah/perkauman.

* Umar Bin Abdul Aziz R.A. meninggal dunia pada umur 39 tahun (ada setengah riwayat, 40 tahun) kerana diracun oleh seorang hambanya yang diupah oleh sanak saudara Khalifah Umar sendiri yang tidak berpuas hati dengannya kerana tidak memberi hak keistimewaan keluargaan di dalam pemerintahannya. Setelah Umar Abdul Aziz mengetahui yang hambanya telah meracuninya, ia memanggil hambanya dan berkata," Aku bebaskan kamu. Pergilah ke tempat yang jauh supaya tiada siapa yang menjumpaimu agar kamu tidak dibunuh".. Subhanallah.. Sungguh hebat peribadi Umar Abdul Aziz R.A.

* Kisah Imam Malik dengan Sultan al- Mansur:
Sultan al-Mansur menjemput Imam Malik ke istananya untuk mengajarkan anaknya ilmu agama. Imam Malik menolak dan berkata, " Ilmu itu dicari, bukan ia datang kepadamu.." Setelah itu, Sultan al-Mansur bersetuju dan meminta untuk Imam Malik memperuntukkan masa khusus untuk mengajar anaknya. Imam Malik menolak dan berkata, "Jika ia mahu mendapatkan ilmu, hadirlah ke majlisku. Kalau tidak, ia tidak akan dapat apa-apa" Akhirnya Sultan al-Mansur terpaksa akur dan menghantar anaknya untuk belajar ilmu agama di dalam majlis bersama-sama dengan rakyat jelata.

p/s: Inilah contoh ulama dan pemerintah yang sebenar. Ulama' yang tegas dan berprinsip dengan prinsip Islam,  serta pemerintah yang boleh menerima pendapat dan teguran Ulama'.

-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: