Khamis, 17 September 2009

Ramadhan 1430.. Satu Rangkuman



Ramadhan 1430H sudah hampir ke penghujungnya.

Bagaimana dengan proses tarbiyah pada madrasah ini??

Adakah berjaya atau tidak merubah diri ini??

Aku telah melalui beberapa fasa pada bulan ini.

Fasa pertama adalah pada saat-saat awal Ramadhan. Ketika ini semangat untuk beramal begitu membuak-buak. Al-Qur'an berjaya di baca dengan begitu banyaknya (tadabbur??)

Fasa kedua adalah pada pertengahan Ramadhan. Ketika ini, aku bergelut dengan jihad menuntut ilmu, iaitu perang peperiksaan, khasnya peperiksaan pertengahan semester. Ketika inilah ujian yang sebenar bagi satu proses tarbiyah. Antara beribadat dan 'study'. Kedua-duanya adalah ibadat yang tidak kurang pentingnya. Memilih antara keduanya memerlukan kepada kefahaman konsep fiqh awlawiyyat yang sahih. Jika tersalah memilih keutamaan, dikhuatiri sesuatu ibadat boleh berubah menjadi makruh atau haram hukumnya.

Fasa kedua juga merupakan musim untuk mendapatkan 'durian runtuh', yakni berbuka puasa secara percuma. Hampir semua persatuan-persatuan di UIA berlumba-lumba untuk menjamu ahlinya atau pelajar UIA dengan juadah berbuka puasa. Mungkin rasa terpanggil dengan hadith Nabi S.A.W. bahawa pahala orang yang menyediakan makanan berbuka puasa adalah sama dengan pahala orang yang berpuasa (aw kama Kol) menjadikan fenomena ini menular ke dalam UIA. Fenomena yangs sangat sihat. Aku sangat menyokong. Aku sempat menghadiri iftor Mahallah Talhah, MRC Talhah, Faci Team, AMAL, Diet 2nd year (kelasku), iftor bersama Celcom dan beberapa iftor laen. Begitu nikmat apabila dapat berbuka beramai-ramai, apatah lagi tanpa perlu mengeluarkan apa-apa kos.

Aku juga telah didatangani oleh 2 orang sahabat jauh pada fasa ini. Kedatangan Abdullah Harith (pelajar jurusan pergigian, JUST Jordan) dan dan Azhan Hamdan (pelajar jurusan perubatan di Univ. Tanta, Mesir) begitu memeriahkan Ramadhanku kali ini. Setelah 3 tahun tidak bersua muka dengan mereka, akhirnya Ramadhan 1430 menemukan kami sekali lagi. Mereka berdua adalah x-pelajar persijilan Darul Quran, yang tidak ke UIA selepas tamat di Darul Quran. Pelabagai aktiviti telah diadakan untuk meraikan kedatangan mereka seperti friendly futsal dan iftor jama'ie x-persijilan DQ Gen-6 di rumah pakcik Abdullah Harith.

Fasa terakhir adalah fasa yang sangat mencabar bagiku. Fasa yang bercampur-baur. Setibanya aku di rumah, aku telah diberi 2 tugasan. 1 tugasan yang seringku lakukan apabila bercuti & pabila ada keperluan, manakala 1 lagi tugasan adalah tugasan yang telah aku tinggalkan sejak sekian lama. Melayan karenah budak-budak tahfiz bukanlah 1 bebanan bagiku kerana aku juga pernah berada di saat-saat usia mereka sekarang. Sungguh seronok berada bersama mereka di akhir-akhir Ramadhan ini.

Malam 25 ramadhan...Masjid Subang Jaya..pukul 3.45pagi.. aku telah menerima 1msg daripada Syamil Zahari:
"Salam. al-fatihah buat shbt maahad kita, muhammad amin abdullah (spm 04) y baru saja meniggal dunia scara mengejut. sbb kematian msh blum disahkan"
Aku tersentak. Aku baru berkira-kira untuk mencari kembali no telefonnya yang hilang dari simpananku setelah handsetku rosak baru-baru ini.

Sungguh cepat masa berlalu. Masih terngiang-ngiang di kepalaku saat bersama arwah ketika di Maahad dan asrama dulu. Arwah yang bertubuh kecil dan agak baik orangya berbanding diriku yang agak gila-gila ketika itu. Aku sering mengusiknya.

Tapi..

Itu semua dulu. Yang pergi tetap akan pergi. Janji Allah tetap benar.

Aku bertanya Syamil tentang punca kematiannya yang mengejut itu. Syamil mengatakan mungkin disebabkan serangan jantung. Namun, apa yang difahamkan (maklumat daripada sahabat), arwah meninggal dunia disebabkan lain.. Sebab yang menambahkan sebak di dada. Aku terpaku. Semoga arwah memperoleh Husnul Khatimah di bulan yang penuh keberkatan ini.

Ramadhan hampir ke penghujungnya. Datang bersamanya kisah suka dan duka yang seharusnya dijadikan pengajaran bagi mereka-mereka yang hidup hatinya.

Ya Allah, semoga aku berjaya dah dalam proses tarbiyah ini.Amiin.

p/s: Kepada sesiapa yang membaca entry ini, diharapkan anda dapat menghadiahkan bacaan surah al-Fatihah buat Allahyarham Muhammad Amin Bin Abdullah (ex-Maahad Muhammadi 99-04, asrama Bustanul Arifin 00-04, x-pelajar jurusan kejuruteraan kimia UPM) yang telah pulang menyahut seruan Ilahi pada 24 Ramadhan 1430H, kira-kira pukul 9 pagi., Semoga arwah berbahagia di kehidupan barunya.


Yang dekat sudah pergi,
Tinggal kita di sini,
Muhasabahlah diri ini,
Bagaimana bekalan diri,
Adakah sudah mencukupi,
Atau sekadar kais pagi makan pagi.

Ingatlah,
Panggilan ke alam Hakiki,
Bila-bila masa boleh terjadi,
Janji kematian itu pasti,
Mungkin pada hari ini,
Mungkin juga saat ini..