Khamis, 11 Jun 2009

Kembara 10 Jun 2009



-Menziarahi Nabil Marwan di Hospital Telok Intan, Perak-
-Kampung Kuantan, Kuala Selangor-

2.40 petang - Bertolak dari Shah Alam. Sharif, Adli dan Hayyul daripada Kuantan. Azrol daripada Gua Musang. Firdaus (Che Mud) daripada Gombak. Semua berkumpul di rumahku.


-Masjid Jami' Sultan Ibrahim-


3.50 petang - Tiba di Masjid Jami' Sultan Ibrahim, Kuala Selangor. Menunaikan solat jamak+qasar Zohor & Asar. Fareez menyertai kami di sini.



6.15 petang - Tiba di Hospital Telok Intan. Kami terus ke wad 2C, katil no.27.

Nabil kelihatan semakin baik keadaannya berbanding seperti yang digambarkan di dalam mesej-mesej sahabat sebelum ini. Badanya kelihatan agak kurus berbanding dulu dan kulitnya agak kepucatan akibat daripada kekurangan darah.

Nabil sudah boleh tersenyum dan bergurau senda. Namun, matanya masih lagi belum pulih seperti keadaan asal. Dia sudah boleh mengecam tetamu yang hadir, tetapi masih lagi tidak boleh membaca tulisan-tulisan yang kecil seperti tulisan di dalam buku, surat khabar dan mesej di dalam handset. Kaki kirinya masih belum boleh bergerak.

Hari Isnin lepas (kalau tak silap), doktor telah mengambil air sumsum tulangnya untuk mengesan penyakit Nabil. Hasil keputusan awal, doktor mendapati keadaan Nabil ada kaitannya dengan aplastic anemia.

Apakah dia aplastic anemia??

Rujuk di sini dan di sini


Tapi harus diingat, keputusan ini (sehingga semalam), MASIH LAGI BELUM MERUPAKAN KEPUTUSAN RASMI DARIPADA DOKTOR.


-Pek darah yang dibekalkan untuk Nabil-


-Nabil sedang diperiksa oleh seorang jururawat-

-Dr. Sharif & Nabil-

-Rakan-rakan yang memberi semangat-


7.10 malam - Bertolak pulang daripada Hospital Telok Intan.


-Jeti Kampung Kuantan-

10.30 malam - Tiba di Kampung Kuantan. Terus ke tempat perlancongan yang terkenal di Kuala Selangor, iaitu tempat melihat kelip-kelip. Sungguh indah ciptaan Allah. Aku sungguh terpegun dan takjub melihat bagaimana binatang sekecil kelip-kelip boleh mengeluarkan cahaya tanpa menggunakan apa-apa tenaga. Tentunya, tidak lain tidak bukan, ada Pencipta Yang Maha Agung yang mampu menjadikan segalanya. Subhanallah!

".....Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebagai sebaik-sebaik pencipta" (Surah Al-Mukminun: 14)

"Allah jualah yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi, sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Kaya, lagi sangat terpuji" ( Surah Luqman: 26)

11.15 malam - Bermalam di rumah Fareez

8.20 pagi - Bertolak pulang ke Shah Alam

9.24 pagi - Tiba di Shah Alam

Sahabat-Sahabat.. Marilah kita sama-sama berdoa agar Nabil terus tabah atas ujian ini dan semoga cepat sembuh. Ameen.

"Dan apabila aku sakit, maka Dialah (Allah) yang menyembuhkan penyakitku" (Surah As-Syu'ara:80) -Kata-kata Nabi Ibrahim A.S.-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam
nape kena pakai mask tutup mulut tu?