Selasa, 12 Mei 2009

Mengapa Cuaca Begitu Panas


Panas sungguh cuaca sejak kebelakangan ini. Terutamanya di kawasan Shah Alam. (Mengikut maklumat, negeri pantai timur semenanjung Malaysia tidak mengalami masalah kerana sering ditemani oleh hujan. Indonesia pula hampir banjir)

Hampir setiap masa badanku berpeluh.

Setiap saat terasa bahangnya kepanasan matahari.

Habis mulut dan bibirku pecah dan kekeringan.

Pukul 8 pagi bagaikan pukul 12 tengah hari. Pukul 6 petang bagaikan pukul 2 petang. Cuaca pada malam hari bagaikan pada siang hari.

Mengapa cuaca dunia semakin hari, semakin panas??

Mungkin dua dalil di bawah adalah jawapan kepada persoalan ini.

Daripada Aishah r.a berkata : “Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:"Tidak akan berlaku hari Kiamat sehingga anak seseorang itu menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang-orang yang tercela dan akan berkurangan orang-orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tuanya dan orang-orang jahat berani melawan orang-orang baik”. (Hadith riwayat Imam At-Tabrani)
"Telah timbul pelbagai kerosakan di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia, (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan kepada mereka sebahagian daripada balasan yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)" (Ar-Ruum:41)

Panas adalah sebagai tanda dekatnya akan kedatangan hari Kiamat dan sebagai sebahagian balasan daripada Allah kepada manusia atas segala kerosakan yang telah manusia lakukan di muka bumi Allah ini.

Jika panas dunia yang tidak seberapa ini pun telah kita keluhi, bagaimana dengan kepanasan api neraka yang berganda-ganda panasnya??

Tingkatlah amalan soleh dan tinggalkan segala perbuatan yang merosakkan muka bumi (mengubah ciptaan Allah, tidak menegakkan syariat Allah, tidak mengamalkan Islam sepenuhnya) agar muka bumi kembali sejuk dan kita tidak akan merasai panasnya bahang api neraka kelak (naudzubillah).

"....Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab api neraka" ( Al-Baqarah: 201)

-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: