Khamis, 5 Mac 2009

Otak Kiri vs Otak Kanan


BAITUL MUSLIM COURSE (KURSUS KAHWIN)
VENUE : MAIN AUDITORIUM, KULIYYAH OF SCIENCE (KOS)
DATE : 28/2/2009-1/3/2009
DAY : SATURDAY AND SUNDAY
TIME : 8AM - 5PM


Satu program kursus kahwin telah dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar Mahallah Talhah, UIAM Kampus Kuantan dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP). Program ini telah dihadiri oleh kira-kira 110 orang peserta yang terdiri daripada kalangan pelajar UIA sendiri. Bilangan peserta terpaksa dihadkan walaupun mendapat permintaan yang amat tinggi kerana ini merupakan satu program sulung dengan kerjasama daripada JAIP. Selepas ini InsyALLAH akan diadakan lagi program kursus kahwin ataupun program-program lain dengan kerjasama pihak JAIP

Banyak ilmu dan info telah diperoleh di dalam program ini. Aku tertarik dengan satu maklumat yang rasanya boleh dimanfaatkan bersama. Maklumat tersebut diperoleh dari pada salah satu sesi, iaitu berkaitan komunikasi.

Menurut Ustaz Badlishah (personaliti TV yang sering muncul dalam siri motivasi pagi), manusia terbahagi kepada 2 jenis, iaitu manusia yang berotak kiri dan manusia yang berotak kanan.

Manusia yang berotak kiri ini ialah manusia yang mudah tertarik dengan fakta, nombor-nombor dan bukti yang kukuh. Jika mahu berhujah dengannya, fakta dan maklumat mestilah tepat dan jitu. Mereka ini juga sangat jujur dan lurus serta kurang memahami bahasa gurauan. Mereka juga kurang menggemari teka-teki dan agak lambat mememahami bahasa kiasan. Apabila berkomunikasi dengan manusia sebegini, elakkan melakukan gurauan @ lawak bodoh, lebih serius dalam perbualan dan bercakaplah dengan berterus terang.

Manusia yang berotak kanan pula ialah jenis manusia yang mempunyai banyak idea, kuat loyar buruk, suka bergurau, tidak serius dan selalunya mempunyai pendirian yang berubah-ubah mengikut keadaan. Sangat mahir memahami dan menggunakan bahasa gurauan dan kiasan. Pandai menjaga hati orang dan tidak mudah tersinggung. Jika mahu berhujah dengannya, banyakkan menggunakan ilmu mantik dan bahasa kiasan.


Memahami dan mengetahui orang-orang di sekeliling anda, sama ada yang berotak kanan atau pun kiri, adalah amat penting dalam berkomunikasi. Skil berkomunikasi ini amat penting dalam kehidupan seharian agar yang jauh dapat kita dekatkan, yang dekat dapat kita rapatkan, yang rapat dapat kita satukan...

Sebelum itu, kenali diri anda dahulu. Adakah anda tergolong daripda manusia berotak kanan ataupun kiri. Memahami diri adalah langkah penting sebelum memahami orang lain.

Semoga skill yang ringkas ini dapat mengubah hidup anda menjadi lebih ceria dan bermakna.



-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: