Selasa, 25 November 2008

Bukan Pada Tempat, Tetapi Kepada Siapa Ia Dipamerkan


Ramai wanita masa kini yang sudah terkeliru dan kurang memahami atau buat-buat tak faham tentang aurat mereka.

Mereka menutup aurat mengikut tempat dimana mereka berada. Mereka menutup aurat dengan sempurna apabila berada di sekolah atau pejabat atau di tempat awam, tetapi tidak menutup aurat atau menutupnya dengan ala kadar apabila berada di rumah atau di halaman rumah.

Tidak kurang juga yang akan menggadaikan aurat mereka semata-mata untuk disesuaikan dengan fesyen masa kini. Tidak hairanlah jika dapat melihat ramai wanita yang menutup dengan kemas auratnya pada hari ini, tetapi hampir separuh bogel pada keesokannya hanya untuk memenuhi fesyen atau untuk menyesuaikan pakaiannya dengan sesuatu majlis.

Tidak hairan juga jika kita dapat melihat ramai wanita yang seolah-olah tiba-tiba tahu dan pandai menutup aurat mereka apabila berada di mahkamah atau di masjid.

Mengapa ini semua boleh terjadi?..Adakah seruan menutup aurat hanya diperintahkan pada tempat-tempat tertentu?

Wahai wanita sekalian...

Adakah kamu lupa akan firmaan ALLAH S.W.T. dalam Surah An-Nuur, ayat ke 31? 
Menutup aurat bukan pada tempat, tetapi kepada siapa ia dipamerkan.

"Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman supaya menahan pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka (daripada perkara yang haram) dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya (wajah dan kedua-dua tapak tangan) dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti tentang ' aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah sekalian kepada Allah wahai orang yang beriman, agar kamu bejaya;"  (Surah An-Nuur: 31)

Dalam ayat di atas, dengan jelasnya Allah S.W.T memberi panduan tentang batasan-batasan aurat bagi wanita. Ternyata menutup aurat bukan mengikut tempat, tetapi mengikut kepada siapa ia dipamerkan..


Ada kawan bertanya,

Pakaian wanita yang menutup aurat ni sebenarnya macam mana??

Jawapannya mudah dan ringkas.

Jika dengan pakaian tersebut boleh dibawa solat, pakaian tu sudah memenuhi kriteria pakaian yang menutup aurat. Kalau tak, pakaian tersebut belum lagi menutup aurat sepenuhnya.

Pi check balik pakaian yang ada berdozen-dozen di dalam almari. Belek balik tudung-tudung yang ada. Tengok balik koleksi kain. Adakah boleh dibawa solat dengan pakaian tersebut?? Kalau boleh, pakaian anda adalah pakaian yang menutup aurat. Kalau rasa tidak, Fikirkan balik. Tengok pakaian anda..adakah sudah cukup labuh..adakah sudah cukup tebal..adakah sudah cukup besar.

Tiada istilah kain telekung atau pakaian sembahyang yang berlainan dengan pakaian harian anda. Pakaian harian anda adalah pakaian solat anda. 2+1

Islam itu mudah. Jangan dibebankan dengan perlu digendong ke hulu ke hilir kain telekung semata-mata untuk menunaikan solat, sedangkan pakaian anda sendiri sebenarnya sudah cukup menjadi syarat sah solat.

Wahai wanita sekalian..adakah anda ingin tergolong dalam golongan wanita yang menjadi penanda kepada dekatnya Hari Kiamat??

Wanita yang memakai pakaian tetapi pada hakikatnya tidak memakai pakaian seperti dalam sabda Rasul Junjungan..

Fikir-fikirkan..


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam sahabat lama..
saya setuju dgn artikel ni..
kadang-kandang, wanita bukannya tidak faham atau tidak tahu, tetapi buat2 tak tahu..
hal ini berlaku kerana wanita sendiri meremeh-temehkan hukum Allah..
Wallahu'alam..