Rabu, 4 Jun 2008

Naik Lagi


Naik lagi.

Kali ini bukan hanya 2 atau 3 sen sahaja. Tetapi 78 sen.

Pihak kerajaan menerusi ketuanya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan kenaikan harga minyak petrol dan diesel berkuatkuasa hari ini. Pengumuman ini telah menimbulkan rasa gundah bagi seluruh rakyat Malaysia. Buktinya, boleh dilihat pada malam semalam. Orang ramai berpusu-pusu 'menyerang' stesen minyak di seluruh Malaysia sehingga lewat malam hingga menyebabkan kesesakan lalu lintas. Kesesakan dan ketegangan semalam lebih hebat daripada karnival-karnival tajaan kerajaan seperti Jom Heboh atau Perkampungan Hadhari. Mungkin pihak kerajaan boleh menukar lokasi karnival ke stesen minyak lepas ini. Sure Heboh!!


Alasan sama diberikan. Kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Malah rakyat terus diperbodohkan supaya membandingkan dengan harga minyak di negara kita dengan harga minyak di negara-negara Asia Tenggara yang lain.

"Harga minyak di negara kita adalah terendah di rantau ini"

"Rakyat tidak akan terbeban dengan kenaikan harga minyak ini"

Ungkapan-ungkapan yang sering kedengaran dari pihak autoriti untuk meredakan keadaan. Barangkali mereka ini buta dan tuli mengganggap rakyat tidak tahu menahu tentang fakta sebenar. Semua orang sedia maklum Malaysia adalah negara pengeksport minyak. Bukan pengimport. Taraf hidup di Malaysia juga adalah antara yang tertinggi berbanding negara-negara lain di rantau ini. Tetapi mengapa harga minyak sentiasa naik?

Situasi ini sebenarnya menguntungkan sebelah pihak, iaitu pihak yang kecil dan merugikan sebelah pihak, iaitu pihak yang besar. Yang kaya akan terus kaya, Yang miskin dan terhimpit akan terus tersiksa. Inilah yang dinamakan sisitem kapitalis. Sistem acuan manusia. Bapa kepada sistem ini ialah Amerika. Merekalah pelopor dan pengamal utama sistem ini.

Bayangkan Tanah Arab yang kaya dengan minyak dan hasil bumi, tetapi hanya ibarat seperti lembu dicucuk hidung oleh puak Amerika. Pihak Amerika yang menguasai sepenuhnya naik turun harga minyak, padahal sumber tersebut bukan dari negara mereka. Semua ini membawa kita kepada satu punca iaitu kita, orang Islam telah menggunakan matawang Dollar sebagai kiblat utama ekonomi.

Jika jatuhnya matawang Dollar, jatuhlah seluruh ekonomi negara-negara Islam. Sepatutnya, kita tidak perlu bergantung harap lansung kepada matawang yang tiada kena mengena dengan orang Islam. Malangnya, umat Islam tidak bersatu. Inilah ibu segala punca permasalahan ekonomi di negara-negara Islam. Ubatnya hanya satu, iaitu:
Kembali kepada al-Qur'an dan as-Sunnah serta umat Islam bersatu.

Tiada ulasan: