Khamis, 15 November 2007

Siri Kuliah Maghrib - Fitnah



Fitnah ialah menyampaikan cerita yang tidak benar supaya orang membenci atau pandang serong.

Fitnah lebih memberi kesan daripada membunuh dari segi kesannya. Jika seseorang itu difitnah, yang terjejas ialah orang yang difitnah dan keluarganya. Kesannya akan berterusan sehingga orang berhenti melupakannya dan berhenti berkata tentang fitnah tersebut sedangkan pembunuhan hanya membabitkan orang yang membunuh dan dibunuh serta akan berakhir apabila seseorang itu sudah dibunuh.

Peringatan Allah s.w.t. kepada orang beriman tentang penyebar fitnah dalam surah Al-Hujurat, ayat ke-6; "Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga kamu menyesali apa yang telah kamu lakukan."

Amaran Allah s.w.t. kepada penyebar fitnah dalam surah An-Nuur, ayat ke-23:
"Sesungguhnya orang yang menuduh perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman, akan dilaknat di dunia dan di akhirat dan mereka pula akan beroleh azab yang besar."

(Dipetik daripada Kitab 50 Tanda-Tanda Orang Munafik Menurut Al-Qur'an dan As-Sunnah)

*Kita harus memuliakan orang-orang yang Allah muliakan seperti para Rasul, Nabi, Sahabat-sahabat Nabi, Auliya' dan Alim Ulama.

*Kita boleh menghina orang-orang yang Allah hinakan seperti Fir'aun, Namrud, Qarun dan Hamman.

*Allah telah menyusun waktu solat 5 waktu sehari semalam sungguh 'cantik' supaya manusia tak lalai dan leka. Pagi, tengah hari, petang dan malam, semuanya terdapat waktu solat. Dengan kata lain, paling kurang kita pasti mengingati Allah dalam setiap 5 waktu sehari semalam.

*Antara hikmah Allah tetapkan waktu Maghrib & Isyak rapat kerana waktu malam selalunya orang sudah letih selepas seharian bekerja/belajar..Bayangkan jika masuk waktu solat Isyak dalam pukul 12 malam, mesti ramai yang akan 'halal' solat Isyak.
*Kita akan merasakan lebih berpuas hati dalam melakukan ibadah dengan ilmu berbanding jika melakukan ibadah tanpa ilmu.

# Nota ringkas daripada tazkirah Maghrib yang disampaikan oleh Ust Abdul Rahim Nasir di Surau Al-Islah, Seksyen 7, Shah Alam pada 14/11/07, jam 19.35-20.20

Tiada ulasan: