Ahad, 14 Jun 2009

Dalam Kenangan: Ustaz Fathi Yakan (1933-2009)


Dunia Islam kehilangan seorang lagi permata pejuangnya yang begitu digeruni oleh pihak Kuffar. Beliau pergi meniggalkan telampau banyak jasa dalam Islam terutamanya kepada gerakan-gerakan Islam serta tulisan-tulisannya yang begitu tinggi nilai ilmiahnya dan sangat berguna sebagai pedoman umat Islam seluruhnya. Semoga segala pengorbanan beliau yang telah menggelumang di dalam medan dakwah ini akan menjadi bekal untuk almarhum apabila bertemu Ilahi kelak.

Sedikit biodata ringkas Ustaz Fathi Yakan:

Beliau telah dilahirkan pada 9 Februari 1933 di Tarablas, Lubnan. Beliau telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab walaupun pada peringkat B.A. dan M.A. beliau belajar di dalam bidang kejuruteraan. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau merupakan anatara pelopor dan pengasas Ikhwanul Muslimin Lubnan dan telah menjawat jawatan ketua umum di dalam Ikwanul Muslimin Lubnan sehinggalah pada tahun 1992.

Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai Jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Nahrul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.
Beliau telah banyak mengarang buku diantaranya maza ya'ni intiami lil Islam, (apa ertinya saya menganut agama Islam), al-Mutasiqituna 'ala toriq Da'wah (golongan yang tercicir di sepanjang jalan dakwah) dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku.
Pada 21 Jamadil Akhir, 1430 Hijrah (waktu Lubnan), bersamaan dengan hari Ahad, 14 Jun 2009 (waktu Lubnan), beliau telah pulang menemui ilahi. Beliau meninggalkan seorang balu, Dr. Mona Haddad Yakan dan 4 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki.
Antara buku-buku beliau yang telah dialih bahasa ke Bahasa Melayu (Malaysia & Indonesia) dan menjadi sumber rujukan bagi gerakan-gerakan Islam di Nusantara:


-Buku Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam-


-Buku Generasi Muda & Perubahan-


- Buku Isti'ab-


-Buku Golongan Yang Tercicir di Sepanjang Jalan Dakwah-


-Buku Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah-


-Buku Komitmen Muslim Sejati-


-Buku Membentuk Fikrah dan Visi Gerakan Islam-


Sedikit petikan daripada tulisan beliau untuk pemuda, sebagai sedikit renungan:

"Islam, apabila ia menekankan supaya para pemuda melaksanakan matlamatnya yang menginginkan perubahan, bererti bukanlah diserahkan tugas itu kepada mana-mana generasi sahaja yang tidak mempunyai ciri-ciri tertentu, tetapi terlebih dahulu dimestikan atau dituntut supaya generasi itu mempuntyai sifat-sifat Islam dan berpegang teguh dengan prinsip-prinsip Islam iaitu berkehendakan generasi Islam yang tulen.

Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia.

Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda, tetapi pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar; Pemuda yang tiada peribadi, bersikap seperti kera; Pemuda yang tiada mempunyai akhlak, yang lebih dekat dengan binatang; Pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa-kuasa jahat dan zalim, disusun oleh parti-parti kufur dan syaitan; Pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka; tetapi keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya"

Semoga Allah S.W.T. memberkati beliau dan menempatkan roh beliau di kalangan orang-orang yang Soleh. Ameen.

Hilang sudah sebuah permata dan pejuang Islam. Diharapkan ada lagi permata dan pejuang yang akan lahir bagi menerusakan perjuangan beliau.

Sumber maklumat: al-jazeera, AFP, Islamtoday, daawa.net dan buku 'Tokoh-Tokoh Gerakan Islam Abad Moden', karangan Ustaz Ridhuan Mohd Noor dan Zainudin Hashim.


-Allah S.W.T lebih mengetahui segalanya-

Tiada ulasan: