Selasa, 13 Mei 2008

Antara Blog dan Blogger....


Satu fenomena baru. Gelombang baru. Cara baru. Kaedah baru.

Jika dulu, tiada siapa menyangka laman web persendirian boleh memberi apa-apa kesan kepada sesiapa. Lebih janggal jika dikatakan boleh meruntuhkan struktur pemerintahan.

Segala-galanya berubah selepas pilihanraya yang lalu. Siapa sangka dari hanya sesawang kecil yang tidak diendahkan kewujudannya, telah berjaya menggegarkan arena politik negara. Maka berbondong-bondonglah masyarakat tidak kira muda, tua, pelajar IPT, ustaz-ustazah, para pendakwah, para pendakyah, pakar akademik, politikus-politikus yang dahulunya memandang dengan sebelah mata hatta kepada peniaga-peniaga kecil terjun ke dalam dunia baru yang lebih popular dengan nama dunia blog. Lahirlah ramai blogger dari pelbagai lapisan masyarakat menunjukkan bakat masing-masing dalam dunia penulisan.

Kelahiran ramai penulis atau blogger ini mengambarkan kecelikan rakyat Malaysia seperti apa yang dicita-citakan oleh kerajaan untuk melahirkan generasi yang celik IT, yang tidak ketinggalan dalam arus teknologi moden. Trend ini telah berjaya memperlihatkan keterbukaan dan keprihatinan semua pihak dalam mengulas sesuatu isu dan memberi pendapat masing-masing.

Malangnya, tembakan yang disasarkan tidak semua yang menepati sasaran. Malah jika tidak dibidik oleh penembak yang mahir, tembakan itu memberi kesan sampingan yang amat dahsyat. Apabila sesuatu isu atau kontroversi hangat diperkatakan, para blogger akan berebut-rebut untuk mengulas isu tersebut. Masing-masing berebut-rebut untuk membuat post terbaru di dalam blog masing-masing agar ia kelihatan update dan menarik.

Sayangnya, kebanyakan blogger memberi komen dan pendapat yang bukan menjelaskan dan menjernihkan sesuatu isu atau kontroversi, sebaliknya memburukkan, mengusutkan dan mengeruhkan keadaan. Ada juga yang sengaja melaga-lagakan dua pihak dengan tulisan-tulisan yang tidak sepatutnya.

Blog juga menjadi medan menabur fitnah. Mungkin ada yang berniat untuk menegur sesuatu pihak atau individu, tetapi akibat tersalah menggunakan peluru, akhirnya sasaran entah ke mana, kerugian pula menimpa. Blog juga kelihatan seperti kubu pertahanan bagi sesetengah blogger yang menggunakan ruangan yang terhad ini untuk menyerang golongan atau kelompok yang tidak sehaluan dan sealiran dengan mereka. Lebih menyedihkan apabila blogger tersebut tanpa segan silu menggunakan nama, aliran, fahaman atau pertubuhan Islam yang pada dasarnya tidak seperti yang apa yang dicerminkan oleh blogger tersebut.

Medan blog juga menjadi tempat paling digemari untuk membuka aib orang lain. Menjadikan tujuan dakwah untuk menjustifikasikan apa yang telah dilakukan, sebenarnya sekali lagi para blogger tersasar dalam membedil. Ingin membedil pihak lawan, akhirnya tertembak diri sendiri. Ingin membuka kelemahan orang lain, akhirnya kelemahan sendiri yang tededah. Alangkah ruginya.

"Demi masa!! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (Surah Al-'Asr: 1-3).

Apabila kita melihat kepada blog-blog yang muncul bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, kita boleh dapati terlalu banyak input yang berguna dan kadang-kadang kita tidak pernah mengatahui tentang sesautu perkara sebelum ini. Awas! Tidak semuanya boleh dipakai dan sahih terutamanya yang berkaitan dengan agama. Terdapat sesetengah blogger yang hanya ghairah meletakkan maklumat dan artikel di dalam blog mereka tanpa memeriksa terlebih dahulu kesahihan dan ketulenan maklumat atau ilmu yang disampaikan.

Terdapat satu lagi penyakit yang menyerang para blogger iaitu keikhlasan dan ketulusan dalam menyampaikan maklumat atau ilmu. Tidak dinafikan soal ikhlas adalah urusan Allah dan hanya Dia yang Maha Mengetahui segala isi hati manusia. Walau bagaimanapun, apabila seseorang itu tidak mengamalkan seperti apa yang digarap di dalam blognya, keikhlasanya pasti disoal oleh masyarakat sekililing. Dalam kes-kes terpencil, blogger bukan sahaja tidak mengamalkan apa yang diwarwarkan di dalam blognya, bahkan bersikap sebaliknya.

Sebenarnya, dunia blog ini membuka 1001 peluang untuk kita berdakwah dan menegakkan yang haq dan memerangi yang bathil. Ia juga merupakan medan yang sesuai untuk menyebarkan ilmu pengatahuan dan maklumat di kala kesibukan dunia yang menipu kian menghimpit kehidupan seharian. Hanya apabila ia disalahgunakan, ia boleh membawa banyak keburukan yang boleh mengganggu ukhuwwah sesama Muslim dan kesatupaduan umat Islam.

"Telah timbul pelbagai kerosakan di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia...." (Ar-Ruum: 41)

Semoga ruangan ini tidak disalahgunakan. Kita adalah apa yang kita lakukan.

Tiada ulasan: