Jumaat, 15 September 2017

Memakai Jam Tangan; Yang Manakah Lebih Afdhal, Tangan Kanan atau Tangan Kiri?


"Harus memakai jam tangan di sebelah tangan kanan atau kiri, kerana sesungguhnya telah sabit daripada Nabi صلى الله عليه وسلم bahawasanya Baginda adakalanya memakai cincin di sebelah kanan dan di waktu yang lain telah memakainya di sebelah kiri dan ini menunjukkan kepada keluasan dalam perkara ini. Jam tangan juga seperti cincin; tidak mengapa memakainya di sebelah kanan mahupun kiri" 

- Sheikh Abdul 'Aziz bin Baz Rahimahullah-



"Tidaklah lebih utama memakai jam pada tangan kanan berbanding dengan memakainya pada tangan kiri. Ini kerana jam tangan menyerupai cincin; maka tiada bezanya sama ada memakainya di sebelah kanan mahupun kiri, bahkan tidak syak lagi memakainya di sebelah kiri lebih memudahkan bagi sebahagian manusia dari segi pergerakan dan untuk melihat kepada jam tersebut. Ia juga pada kebiasaanya lebih selamat kerana tangan kanan pada kebiasaanya lebih banyak pergerakan daripada tangan kiri. Maka, ia lebih berisiko berbanding memakainya di sebelah kiri.

Perkara ini adalah suatu perkara yang luas. Janganlah dikatakan sesungguhnya bahawa sunnah memakai jam tangan di sebelah kanan kerana telah datang sunnah memakai cincin di sebelah kanan dan kiri dan jam tangan menyerupai cincin dalam perkara ini" 

-Sheikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin Rahimahullah-

Tiada ulasan: