Isnin, 18 September 2017

3 Peringkat Yang Akan Dilalui oleh Penuntut Ilmu


Sesorang yang menuntut ilmu akan melalui tiga peringkat:

Peringkat pertama, iaitu dia akan merasakan takabbur (sombong) dengan ilmu yang ada. Dia akan merasakan sudah mempunyai banyak ilmu, manakala orang lain tidak mempunyai ilmu yang banyak seperti dia. Dia juga akan sentiasa merasakan pandangan dan pendapat dia yang paling tepat berbanding orang lain.

Peringkat kedua, iaitu seseorang itu akan merasa tawadhu' (merendah diri) dengan ilmu yang diperoleh. Ini kerana, semakin banyak seseorang itu mendalami ilmu, semakin banyak perkara baru yang dipelajari, semakin banyak perbincangan dan perbahasan yang diketahui, dan semakin ramai orang yang lebih berilmu ditemui. Perasaan tawadhuk dan kerdil akan datang ke dalam diri apabila memahami realiti sebenar.

Peringkat ketiga dan terakhir, iaitu seseorang itu merasakan seolah-olah tidak mengetahui apa-apa, ini kerana apabila semakin dalam seseorang itu mengkaji dan mendalami sesuatu ilmu, dia akan mengetahui bahawa ilmu itu sangat luas berbanding dengan hanya sedikit pengetahuan yang telah dia ada selama ini, seolah-olah dia tidak mengetahui apa-apa tentang sesuatu ilmu tersebut.

Berbahagialah mereka yang telah berjaya ke peringkat kedua dan ketiga kerana peringkat ini akan menjadikan anda seorang yang berlapang dada, tidak suka akan perbalahan, menghormati orang lain, menghormati dan menyayangi ahli ilmu, serta mencintai ilmu dan tidak akan berasa puas dengan ilmu yang ada.

Realitinya, ramai yang hanya berada setakat peringkat pertama sahaja dan terhenti di situ tanpa mampu melangkah ke dua peringkat seterusnya.

(Manfaat yang diperoleh daripada kelas pengajian Usul Thalathah bersama Sheikh Dr. Sulaiman al-Ghusun Hafizahullah)

Tiada ulasan: