1. Kitab المقنع (al-Muqni') karangan ابن قامة (Ibu
Qudamah) merupakan antara rujukan terpenting dalam mazhab Hambali.
زاد المستقنع في اختصار المقنع (Zaadul
Mustaqni’ fi Ikhtisor al-Muqni’)
3. Selepas itu, datangnyaمنصور بن
يونس البهوتي (Mansur bin Yunus al-Buhuti) dan telah
mensyarahkan kitab زاد المستقنع (Zaadul Mustaqni’) dalam kitab beliau
yang diberi nama الروض المربع (ar-Raudhul
al-Murbi’).
4. Kitab زاد المستقنع (Zaadul
Mustaqni’) juga telah disyarah oleh beberapa ulama' lain, seperti :
- Sheikh Soleh Fauzan al-Fauzan dalam الشرح المختصر (al-Syarah
al-Mukhtasara)
- dan lain-lain lagi.
4. Para Ulama' turut menambah nota
kaki dan penerangan-penerangan tambahan daripada kitab الروض المربع (ar-Raudhul
al-Murbi’) seperti:
حاشية ابن قاسم - (Haasyiyah
Ibn Qassim) oleh Sheikh Abdur Rahman bin Muhammad bin Qaasim
حاشية الشيخ عبد الرحمن بن ناصر
السعدي - (Haasyiyah Sheikh
Abdur Rahman bin Nasir as-Saadi)
حاشية الشيخ محمد من صالح العثيمين - (Haasyiyah Sheikh
Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin)
حاشية عبد الله العنقري - (Haasyiyah
Abdullah al-‘Anqari)
حاشية عبد الوهاب بن فيروز - (Haasyiyah Abdul
Wahab bin Fairuz)
- dan banyak lagi.
5. Kitab زاد المستقنع (Zaadul
Mustaqni') turut diringkaskan dan diambil beberapa permasalahan serta
pelajaran daripadanya seperti 2 kitab yang telah ditulis oleh Sheikh
Soleh Fauzan al-Fauzan;
الملخص الفقهي - (al-Mulakkhas al-Fiqhi)
Begitulah sedikit susur galur
ringkas mengenai perkembangan penulisan ilmu Fiqh dalam mazhab Hambali yang
berasaskan dari kitab المقنع (al-Muqni’)
oleh ابن قدامة (Ibnu
Qudamah).
Ini hanyalah perkembangan
berasaskan kepada salah satu daripada kitab Fiqh utama dalam mazhab
Hambali. Bagaimana pula dengan
perkembangan kitab-kitab lain dalam mazhab Hambali?
Bagaimana pula jika kita bicarakan
perkembangan dalam mazhab-mazhab lain (mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan
lain-lain) yang lebih awal dan luas perkembangannya?
Tentu ia lebih luas dan panjang
perbahasannya.
Begitulah perkempangan ilmu Fiqh
yang sentiasa bergerak dan berkembang, bersesuaian dengan masa, zaman dan
tempat.
Sungguh, ilmu Allah begitu luas dan
tidak akan pernah habis untuk diterokai oleh manusia yang sangat terbatas
kudratnya.
ولو أنما في الأرض من شجرة أقلام
والبحر يمده من بعده سبعة أبحر ما نفدت كلمات الله، إن الله عزيز حكيم (
سورة لقمان: 28)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan