Khamis, 16 Julai 2015

Jangan Malu untuk Mengatakan Tidak Tahu



Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhuma telah bertanya sahabat-sahabatnya:
"Adakah kamu semua mahu agar aku tunjukkan sesuatu ilmu yang besar?"

Mereka menjawab:
"Sudah tentu"

Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhuma berkata:
"Apabila seseorang ditanya akan perkara yang dia tidak tahu, maka dia berkata: Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui"

(as-Suyuthi rahimahullah, Adab al-Fatya)

Perkara ini nampak mudah untuk diungkapkan, tetapi pada hakikatnya amat kurang yang mengatakan tidak tahu pada zaman ini. Berapa ramai yang mengeluarkan fatwa, sedangkan diri masih lagi dalam keadaan jahil mahupun tidak pasti akan kedudukan sesuatu keadaan tersebut.

Gejala ini semakin kelihatan jelas bagi para pelajar aliran agama yang baru setahun jagung terjun ke lautan perbahasan ilmu yang sangat luas. Mulut mahupun tangan (melalui penulisan) sangat mudah berfatwa sedangkan diri masih lagi merangkak dalam memahami ilmu alat dan asas seperti bahasa Arab dan ilmu-ilmu alat yang lain. Apabila golongan yang bukan ahlinya mengeluarkan fatwa, maka rosaklah masyarakat.

Tidak kurang juga pendakwah-pendakwah terkenal yang sering muncul di kaca televisyen mahupun corong radio yang sering mengeluarkan fatwa atau pendapat, sedangkan mereka tiada keahlian tentang bidang tersebut. Demi menjaga imej yang baik, banyak perkara 'aneh' yang diutarakan kepada masyarakat. Perkara ini sangat berbahaya kerana mereka sangat berpengaruh dan memberikan impak yang besar kepada pegangan agama masyarakat awam.

Apabila kita berkata-kata akan sesuatu perkara yang kita tidak tahu, sebenarnya ilmu kita sangat kecil, walaupun kelihatan besar di mata manusia. Sebaliknya jika kita mengatakan tidak tahu dan mengembalikannya kepada Allah dan RasulNya akan perkara yang kita benar-benar tidak tahu, ilmu kita kelihatan kecil di mata manusia, tetapi sebenarnya kitalah yang mempunyai ilmu yang besar.

Jangan malu pada tempatnya!

Tiada ulasan: