Jumaat, 2 November 2012

Pasca Haji 2012; Beberapa Pengajaran dan Peringatan untuk Orang-Orang yang Berfikir



1. Segala amal ibadah memerlukan kepada ilmu. Beberapa kesilapan dan salah faham berlaku di kalangan jemaah haji ketika melaksanakan ibadah haji kerana kurangya ilmu atau kurang mengambil berat tentang ilmu-ilmu haji sebelum melaksanakan haji. Contohnya, melontar ke jamrah dengan sekuat hati kerana menisbahkannya seperti melontar batu ke arah syaitan, tidak bermabit di Mina pada malam-malam hari tasyriq sebaliknya beriktkaf di Masjidil Haram dan tidak mengetahui perkara-perkara yang dilarang ketika berada dalam ihram.

2. Islam tidak pernah mengabaikan aspek kekuatan fizikal kepada penganutnya. Buktinya, ibadah haji yang merupakan satu ibadah yang memerlukan kekuatan dan ketahanan fizikal untuk melaksanakannya. Namun, Islam bukan hanya kepada kekuatan fizikal semata. Aspek fizikal adalah salah satu aspek daripada aspek-aspek yang ditekankan dalam ajaran Islam yang sempurna. Amat sukar melaksanakan kewajipan haji seperti  mengerjakan 7 pusingan tawaf dan saie dengan penuh sesak lautan manusia tanpa adanya kekuatan fizikal.

3. Benarlah peringatan Ilahi melalui kalamNya dalam surah al-Baqarah, ayat 197 agar janganlah bertengkar/berdebat ketika melaksanakan ibadah haji. Ia adalah salah satu daripada tiga perkara yang ditegah secara jelas oleh Allah dalam ayat tersebut. Ketika melaksanakan ibadah haji, banyak keadaan dan situasi yang sebenarnya membuka peluang dan ruang untk berlaku pertengkaran. Dengan izin Allah, saya diberi peluang untuk menghadapi situasi tersebut dan juga melihat pertengkaran berlaku di kalangan jemaah haji.

4.  Ibadah haji adalah satu ibadah yang menuntut banyak pengorbanan dan kesabaran seperti mana yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim A.S., isterinya Hajar dan puteranya, Nabi Ismail A.S. Malah, salah satu kewajipan haji, iaitu ibadah saie antara bukit Safa dan Marwah merupakan ibadah yang disyariatkan daripada peristiwa cemas Hajar mencari air untuk anaknya Nabi Ismail A.S. Banyak perkara yang dikorbankan untuk melaksanakan ibadah haji seperti harta, masa dan tenaga. Setibanya di Tanah Haram, kesabaran amat dituntut kerana setiap orang akan diuji dengan ujian yang berbeza sebagai tapisan daripada Allah untuk mencari pemenang haji mabrur di akhirnya.


5. Setiap ilmu tidak akan sempurna jika ia hanya di medan teori semata. Berdasarkan pengalaman saya, ibadah haji hanya akan benar-benar difahami selepas kita melaluinya sendiri dengan amalan dan perbuatan seperti berihram, tawaf ifadhah, melontar di tiga jamrah, miqat di mina dan muzdalifah serta wuquf di Arafah.

6. Ibadah haji khususnya Hari Arafah adalah gambaran awal kepada perhimpunan besar seluruh umat manusia kelak, iaitu perhimpunan di Padang Masyhar. Pada Hari Arafah, semua jemaah haji dikumpulkan di satu tempat (Arafah) tanpa mengira pangkat, jawatan, status, bangsa, warna kulit, jantina mahupun keturunan. Tiada ibadah haji bagi sesiapa yang tidak berwuquf di Arafah walaupun sesaat pada hari tersebut. Pada hari tersebut, semua berkumpul dengan tujuan yang satu, iaitu untuk mendapat keredhaan Allah dan diterima ibadah haji masing-masing, samalah seperti perhimpunan di Padang Masyhar kelak, tujuannya juga satu iaitu untuk bertemu Allah dan dihitungkan segala amalan sama ada ke syurga ataupun neraka. Pelbagai cara yang dilakukan oleh jemaah Haji untuk sampai ke Arafah pada hari tersebut, sama ada dengan menaiki kereta, bas, van mahupun berjalan kaki. Ketika di Arafah, ada yang selesa dengan berkhemah beserta kipas/air-cond, ada yang hanya menumpang teduh di tepi-tepi khemah dan ada juga yang hanya duduk berbumbungkan matahari yang panas membahang. Itu semua adalah gambaran di Padang Masyhar kelak. Ada yang akan memperoleh syafaat atas asbab menghafaz al-Quran, mati syahid, amal soleh khusunya 7 golongan yang dijanjikan syafaat di akhirat kelak, ada yang terpaksa menunggu lama di padang masyhar kerana banyaknya harta yang akan dihisab, dan ada juga yang sudah terseksa bermula dari alam kubur dan berlanjutan sehingga ke Padang Masyhar. Setiap orang akan membawa segala bekal di dunia sebagai modal dagangan di akhirat kelak. Namun, yang senang di dunia khususnya pada Hari Arafah, tidak semestinya akan menjadi orang yang paling senang di Padang Masyhar kelak. Orang yang paling susah di Hari Arafah mungkin merupakan orang yang paling senang di akhirat kelak.

7. Ibadah haji merupakan ibadah yang dilaksanakan sebagai tanda pengabdian diri kepada Allah dan kepercayaan penuh terhadap apa yang diperintahkan oleh Allah. Tidak semua bahkan mungkin hampir semua jemaah haji tidak memahami dengan akal manusia yang terhad kenapa sesuatu perkara ibadat itu diperintahkan. Contohnya, mengapa mesti melaksanakan tawaf sebanyak 7 pusingan, mengapa mesti bermabit di Mina paling kurang 2 malam, mengapa mesti bergerak ke Muzdalifah, seterusnya Arafah dan ke Mina untuk melontar Jamrah. Semua persoalan tersebut sukar untuk dijawab dengan akal manusia. Namun, sebagai hamba yang taat, semua ibadah dan peraturan tersebut dilaksanakan sebaiknya walaupun banyak kesukaran yang ditempuhi.

8. Amat rugi jika melaksanakan ibadah haji tanpa dapat menghayati pengorbanan Nabi Ibrahim A.S., Hajar dan Nabi Ismail A.S. dan menjiwai perjuangan Rasulullah S.A.W. dan para sahabat Baginda di Tanah Haram. Bagaimana untuk menghayati dan menjiwainya? Bacalah dan fahamilah sejarah.

9. Benarlah, ganjaran bagi haji mabrur adalah syurga dan seperti bayi yang dilahirkan (bersih dari dosa-dosa yang lepas). Tidak mudah untuk memperolehinya dan amat beruntung jika memperolehinya.

Hujan turun membasahi bumi diikuti dengan kemunculan pelangi di langit ketika dalam perjalanan pulang ke Riyadh. Tanda bermulanya musim sejuk di Arab Saudi. Semoga ia juga adalah tanda ibadah haji kami diterimaNYA. 

3 ulasan:

basikal berkata...

maklumat yang berguna untuk diri saya~ =D

basikal berkata...

maklumat yang berguna untuk diri saya dan semua org =D

basikal berkata...

maklumat yang berguna untuk saya dan orang laen =D