Jumaat, 2 November 2012

Artikel Lama Yang Baru Diterbitkan: Rombongan ke Banda Aceh (29 April 2011 - 1 Mei 2011)



Alhamdulillah, kami sekeluarga diberi peluang dan keizinan olehNya untuk melawat satu tempat yang amat bersejarah dan unik, terutamanya dalam lankskap sejarah Asia Tenggara, iaitu Bandar Acheh (Ejaan asal: Banda Aceh/Atjeh).

Jika disingkap sejarah Nusantara, Acheh terkenal dengan kerajaan Islam yang mempunyai hubungan yang erat dengan kerajaan Melaka. Abad mutakhir ini, Acheh lebih terkenal dengan wilayah yang sering berlaku pergolakan antara agama serta antara golongan yang menuntut kemerdekaan Acheh dan pihak pro-kerajaaan Indonesia.

Acheh menjadi sangat terkenal pada penghujung tahun 2004, tepatnya pada 26 Disember 2004, apabila satu bencana alam yang lebih popular dengan nama 'tsunami' telah melanda wilayah tersebut. Tsunami dilihat hanya sebagai bencana alam oleh pihak Barat, namun sebagai seorang Muslim, kita harus melihat lebih daripada itu. Ia datangnya dari Allah. Pasti ada hikmah dan petanda yang DIA ingin berikan kepada hamba-hambaNya supaya berfikir.



Tiba di Lapangan Terbang Bandar Udara Internasional Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh, Indonesia pada tengah hari 29 April 2011.


Hotel Lading.. Tempat kami sekeluarga menginap. Jaraknya hanya kira-kira 300 meter daripada Masjid Raya Baiturrahman.


Pasar Atjeh.. Terletak berhampiran dengan Masjid Raya Baiturrahman. Kawasan sekitar masjid yang dimakmurkan sepenuhnya. Harus dijadikan model untuk masjid-masjid di Malaysia.


Makanan di kedai makan Banda Aceh. Halal belaka. Tidak perlu risau dan ragu. Sangat berbeda dengan kawasan lain di Indonesia.




Masjid Raya Baiturrahman.. Bukti kekuasaan Allah S.W.T. untuk mereka yang berfikir


Sumbangan Kerajaan Jepun kepada Aceh





Kapal-kapal yang tersadai; Bukti Kebesaran Ilahi


Selamat datang dalam pelbagai versi bahasa




Salah satu pesantren di Aceh




Masjid Rahmatullah


Rumah yang dibangunkan semula hasil sumbangan kerajaan Turki



Pantai yang dulu pernah menyerang Bandar Aceh



Kedai makan Aceh; tempat persinggahan sebelum pulang

Tiada ulasan: