Isnin, 1 Ogos 2011

Catatan Des Moines 6


-Islamic Center of Des Moines-

Hari ini aktiviti berjalan seperti biasa cumanya pada siangnya kami diminta oleh Mr Wahid Khan untuk mengajar cucunya, Adnan dan dan Daud mengajar mengaji dan membaca al-Quran. Mereka menggunakan sistem menghafaz surah-surah 'kecil' di dalam juz 30 tanpa boleh membaca al-Quran. Kami menetapkan untuk merubah sistem ini dengan meggunakan sistem bacaan Iqra' yang terkenal di Malaysia untuk membantu Adnan dan Daud mengenali al-Qur'an bermula daripada 'basic.'


-Ruangan solat di Islamic Center of Des Moines-



-Taman permainan yang merupakan sebahagian daripada kawasan tadika Islam yang terletak di dalam pagar Islamic Center of Des Moines-


-Klinik yang terdapat di Islamic Center of des Moines-

Pada petangnya, kami dibawa oleh Amir (berasal daripada Pakistan, bukannya Amir yang berasal daripada Bosnia dalam entri sebelum ini) ke Islamic Centre of Des Moines yang kira-kira 7 minit perjalanan daripada Majid Noor, tempat kami menginap. Kawasannya lebih luas daripada Masjid Noor dan terdapat sekolah tadika Islam,klinik, perpustakaan, taman permainan dan pejabat. Ia bagaikan 'one stop centre' untuk umat Islam di kawasan itu. Alhamdulillah, umat Islam semakin berkembang di Amerika Syarikat. Diharapkan ia terus berkembang dari semasa ke semasa. Malaysia harus mencontohi umat Islam di Amerika Syarikat yang menjadikan Masjid sebagai pusat aktiviti umat Islam, bukan hanya tertumpu kepada aktiviti ibadah khusus sahaja.

Alhamdulillah, tugas kami sudah bermula. Segalanya berjalan lancar pada malam pertama. Diharapkan ia berulang lagi untuk hari-hari mendatang kami di sini. Solat Sunat Terawih di sini didirikan tanpa diiringi oleh selawat antara dua rakaat Solat Sunat Terawih seperti di Malaysia dan bacaan qunut dibaca pada setiap malam dalam Solat Sunat Witir. Solat Isyak bermula jam 10 malam dan Solat Sunat Witir tamat dalam jam 12 tengah malam. Jam 3.30 pagi kami sudah harus bangun untuk persiapan bersahur kerana jam 4.27 pagi sudah masuknya waktu Solat Subuh. Kami hanya tidur dalam 3 jam sahaja semalam. Sekarang ini adalah masa kemuncak musim panas di sini yang mana malamnya sangat pendek dan siangnya sangat panjang.

Kami bersahur jam 4 pagi bersama-sama dengan Afrah, Imam daripada Somalia dan seorang warga Sudan (tidak ingat nama). Seronok rasanya dapat bersahur dengan mereka yang pernah melalui hidup susah di dalam kehidupan ini namun masih istiqamah dengan agama walaupun berada di negara yang kurang umat Islam.

Menanti untuk berbuka puasa secara beramai-ramai pada petang ini di sini. Ingin melihat wajah sebenar Islam. Bukan hanya 1 Malaysia, tetapi lebih besar daripada itu. 1 Islam! 1 Aqidah! 1 Ummah!


12.42 pm (1/8/2011)
Masjid Noor,
117 42nd Street,
Des Moines, Iowa, U.S.A.

Tiada ulasan: