Khamis, 29 Oktober 2009

Sedikit Peringatan Untuk Pimpinan HEALS Yang Baru & Pelajar Kuliah Sains Kesihatan Besekutu UIAM Kampus Kuantan

Pimpinan HEALS Yang Terdahulu
*Tiada dalam gambar: Nur Nadhirah, Huzaifah, Syarifah Nurhidayah, Nur Aida Madiha


Pimpinan HEALS Yang Baru
*Tiada dalam gambar: Rizal, Huzaifah, Zaini

"Sessunguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir tidak akan melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sanagat zalim dan jahil" (al-Ahzab:72)

Tahniah dan takziah kepada sahabat-sahabat yang bakal memimpin HEALS bagi sesi 2009/2010.

Segunung harapan digalas di atas bahu kamu semua bagi memastikan legasi yang ditinggalkan oleh pimpinan terdahulu di zaman pemerintahan Farid, Syazwan dan Irfan diteruskan dan terus melangkah ke hadapan, bukannya rebah membumi ke belakang.

Saya di sini bukanlah orang yang terbaik untuk memberi pesan dan peringatan, tetapi atas rasa sedikit tanggungjawab, saya rasa terpanggil untuk mencoret di ruang ini.

Wahai para pimpinan,

Ikhlaskanlah niatmu. Niat adalah batu asas yang paling penting dalam setiap saat kehidupan seharian kita. Apabila rosak niatmu, maka rosaklah segalanya. Semuannya menjadi tidak bermakna. Bekerja tanpa niat yang betul, bakal memenatkan kita. Kita mungkin mampu mencapai objektif dan matlamat kerja kita, tetapi hasil dalaman dan 'roh'nya akan kosong. Niatlah kamu memegang amanah ini adalah untuk memperoleh redha-Nya yang tidak ternilai. Niat ini ibarat stereng kereta. Apabila kita menghalakan stereng tersebut ke arah yang betul, insyAllah kita akan tiba ke destinasi yang betul. Jika kita halakan stereng tersebut ke arah yang salah, kita semestinya akan tiba ke destinasi yang salah. Stereng tersebut mungkin akan lari haluannya di pertengahan perjalanan kelak. Adalah menjadi tugas kita untuk menghalakan kembali stereng tersebut kepada arah yang sepatutnya.

Wahai sahabat-sahabat,

Ingtlah bahawa jawatan dan pangkat ini hanyalah sementara dan merupakan suatu amanah yang akan dipersoalkan kelak. Usahlah dibanggakan. Sahutlah amanah ini dengan sebaiknya. Laksanakan tugas dengan sebaiknya dan bersungguh-sungguh. Pelbagai halangan, ujian dan dugaan pasti akan datang mengganggu perjalanan kita dalam melaksanakan amanah ini. Pandanglah ke sirah sahabat-sahabat. Mereka menangis apabila diberikan satu amanah. Kita bagaimana?? Semoga semua berjaya memikul benda yang paling berat pada pandangan Imam Ghazali Rahimullah ini.
"Dan apabila kamu dihormati dengan suatu (salam) penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik atau balaslah (penghormatan itu, dengan yang sepadan) dengannya. Sesungguhnya Allah Maha Memperhitung setiap segala sesuatu" (an-Nisa':86)

Wahai sahabat- sahabiah seperjuangan,

Pangkat dan jawatan ini tidak seharusnya menjadikan kita jauh daripada ahli HEALS yang lain. Kita harus menginsafi diri bahawa kita dipilih oleh-NYA untuk memikul amanah ini atas wasilah pilihan rakan-rakan. Kita naik hasil undian mereka. Kita dipilih oleh rakan-rakan kita yang mahukan kita memimpin mereka di atas stand HEALS. Usahlah musnahkan harapan mereka. Usahlah syok sendiri. Cubalah untuk menganjurkan program atau aktiviti yang memenuhi selera dan permintaan para pelajar, bukannya kehendak pimpinan HEALS. Marilah bersama-sama merakyatkan HEALS. Ingat, kita adalah satu. HEALS adalah untuk semua, bukan hanya untuk pimpinan HEALS sahaja.

Wahai para pelajar Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu UIA,

Kami adalah wakil-wakil yang dipilih oleh kamu semua untuk menguruskan persatuan ini, maka, sokong dan bantulah kami. Janganlah dibiarkan kami berada di awangan. Tegurlah kami secara berhikmah andaikata kami ada tersalah langkah. Berilah candangan dan pandangan yang bernas. Kami sentiasa mengalu-alukan cadangan, komen dan teguran daripada anda semua. Orang yang berada di atas seringkali tidak merasai apa yang dirasakan oleh orang yang di bawah. Maka, bantulah kami untuk turut merasai apa yang dirasai oleh anda. Berilah sokongan dan kerjasama yang jitu kepada kami andaikata HEALS ada mendakan apa-apa aktiviti atau program.

Akhirnya, marilah kita semua berdoa agar DIA memudahkan segala gerak kerja HEALS dan kita senantiasa berada di atas landasan yang sepatutnya. Ingat, kita adalah SATU. HEALS ADALAH UNTUK SEMUA (para pelajar kuliah Sains Kesihatan Bersekutu sahaja).

"Dan (ingatlah) ketika tuhanmu berfirman kepada para malaikat, " Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi". Mereka (malaikat) berkata: " Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosakkan dan menumpahkan darah di sana(bumi), sedangkan kami tasbih memuji-Mu dan menyucikan-Mu?". Dia berfirman: " Sesungguhnya, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui"(al-Baqarah:30)


Naim Rahim menggantikan Fardaus Nazri sebagai Timbalan Bendahari

Liyana Ramli menggantikan Nur Nadirah sebagai Bendahari

Fatimah Amirah menggantikan Marlina sebagai Timbalan Setiausaha

Azwan Musa berjaya mengekalkan jawatannya sebagai Setiausaha Agung

Ramadan menggantikan Rayyan sebagai Timbalan Presiden II

Izzati Sarah menggantikan Sakini Salleh sebagai Timbalan Presiden I
Abdul Rahman menggantikan Irfan Roslee sebagai Presiden


-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

AGM HEALS - Satu Titik Baru


Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) HEALS sudah selesai.

Apakah itu HEALS?

HEALS adalah singkatan kepada Persatuan Pelajar Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu UIA Kuantan

Syabas buat barisan kepimpinan lama HEALS yang diketuai oleh saudara Irfan Roslee kerana telah membawa HEALS ke suatu tahap yang baru. Banyak perubahan yang berjaya dilakukan dan dilaksanakan.

Antara perubahan besar yang dapat dilihat adalah pada AGM ini sendiri. Kejayaan untuk mengadakan AGM di audi KOM adalah satu kejayaan besar buat pelajar Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu.

Sesi membahaskan usul yang pertama kali diadakan dan pemilihan pucuk pimpinan melalui sistem pilihan raya & undian melalui batch, melengkapkan lagi AGM tahun ini. Tahniah buat semua yang terlibat dalam menjayakan pemilihan pucuk pimpinan HEALS yang baru dan mesyuarat tahunan HEALS.

Kepimpinan yang baru naik menggantikan kepimpinan yang lama. Pastinya, sebuah harapan yang menggunung daripada kepimpinan HEALS yang lama dan seluruh warga HEALS tergalas di atas bahu kepimpinan-kepimpinan yang baru. Semoga berjaya menggalas amanah ini dengan jayanya!

Sabtu, 17 Oktober 2009

Caning for Consuming Alcohol..Is it Fair?


Jom sahabat2.. Kita pakat ramai-ramai serbu Auditorium Kuliyyah of Medicine UIA Kampus Kuantan...