tag:blogger.com,1999:blog-19616295476673635162024-03-17T04:22:23.507-07:00-Berdakwahlah Dalam Ertikata Yang Luas-عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.comBlogger306125tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-76923896485071659652017-09-18T14:48:00.000-07:002017-09-18T14:51:30.577-07:00Empat Cara Zikir Selepas Solat Berdasarkan Hadith-Hadith yang Sahih daripada Nabi (صلى الله عليه وسلم)
Antara waktu yang sangat digalakkan untuk kita berzikir adalah selepas selesai solat 5 waktu, dan antara zikir yang diajar oleh Nabi SAW ketika itu ialah zikir: سبحان الله, الحمد لله, الله أكبر
Kita biasa mengalunkan zikir tersebut sebanyak 33 kali untuk setiap kalimah zikir tersebut atau 34 kali untuk kalimah الله أكبر
Sebenarnya ada 4 cara zikir (سبحان الله, الحمد لله, الله أكبر) selepas عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-33127852861645487882017-09-18T14:30:00.000-07:002017-09-18T14:30:49.303-07:003 Peringkat Yang Akan Dilalui oleh Penuntut Ilmu
Sesorang yang menuntut ilmu akan melalui tiga
peringkat:
Peringkat pertama, iaitu dia akan merasakan
takabbur (sombong) dengan ilmu yang ada. Dia akan merasakan sudah mempunyai
banyak ilmu, manakala orang lain tidak mempunyai ilmu yang banyak seperti dia.
Dia juga akan sentiasa merasakan pandangan dan pendapat dia yang paling tepat
berbanding orang lain.
Peringkat kedua, iaitu عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-60039030238200211982017-09-18T13:00:00.000-07:002017-09-18T13:04:09.529-07:00Antara Zuhud dan Wara'
Wara' adalah meninggalkan apa yang memudaratkan
daripada perkara-perkara dunia.
Zuhud adalah meninggalkan apa yang tidak
bermanfaat kepada akhirat.
Orang yang zuhud menjauhkan perkara yang tidak
bermanfaat kepadanya, manakala orang yang wara' melakukan perkara yang harus
baginya dan meninggalkan perkara yang memudharatkannya.
Meninggalkan apa yang tidak bermanfaat lebih
tinggi daripada عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-28865358087205119012017-09-18T06:06:00.002-07:002017-09-18T06:11:43.374-07:00Pesanan untuk Mereka yang Mengambil Upah Badal Haji
" ولا يستحب للرجل أن
يأخذ مالاً يحج به عن غيره، إلا لأحد رجلين:
إما رجل
يحب الحج ورؤية المشاعر، وهو عاجز فيأخذ ما يقضى به وطره الصالح، ويؤدي عن أخيه
فريضة الحج،
أو رجل
يحب أن يبرئ ذمة الميت عن الحج، إما لصلة بينهما أو لرحمة عامة بالمؤمنين ونحو
ذلك،
فيأخذ ما
يأخذ ليؤدي به ذلك، وجماع هذا أن المستحب أن يأخد ليحج، لا أن يحج ليأخذ"
((تقي الدين أبو
العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-21389780546601366162017-09-18T05:20:00.003-07:002017-09-18T05:57:14.172-07:00Sahabat Nabi (صلى الله عليه وسلم)
Ulama' berbeza pendapat tentang takrifan Sahabat Nabi SAW. Sebahagian ulama' meletakkan takrif Sahabat adalah mereka yang bertemu atau melihat Nabi SAW, beriman dengannya dan mati dalam keadaan Muslim. Sebahagian ulama' lain pula mengatakan Sahabat adalah mereka yang mendampingi/ bersahabat dengan Nabi SAW dalam satu tempoh tertentu yang boleh dianggap sebagai sahabat, beriman عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-49041171434719680932017-09-17T06:30:00.000-07:002017-09-18T05:58:34.767-07:00Mengenali Salah Satu dari Kitab yang Telah Ditelan Zaman
Kitab Ahkamul Quran karangan Ibn al-Fara' al-Qadhi Abi Ya'la
Rahimahullah merupakan salah satu daripada ribuan khazanah ilmu Islam yang
tidak sampai kepada generasi kita. Kitab tersebut telah hilang ditelan zaman.
Namun, jika ingin mengetahui
sebahagian isi kandungan kitab tersebut, kita boleh merujuk kitab Tafsir Zaadul
Maasir fi 'Ilmi Tafsir karangan Ibn al-Jauzi عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-1738458857918556482017-09-17T03:01:00.002-07:002017-09-17T04:28:43.608-07:00من الذين يعتمدون في روايات أقوال الإمام الشافعي رحمه الله من تلاميذه؟
:قال الخطابي رحمه الله
اعتمد
علماء المذهب الشافعي في رواية أقوال الإمام الشافعي أساسا على روايات المزني
والبويطي والربيع بن سليمان المرادي، حيث يقدمون رواياتهم على روايات غيرهم من
تلاميذ الشافعي
ولا
يأخذون بروايات حرملة والربيع الجيزي إذا خالفت رواية المزني والربيع بن سليمان
المرادي
وإذا
اختلفت روايات الثلاثة الذين هم عمدة رواة المذهب (المزني والبويطي والربيع)،
فإنهم يقدمون رواية عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-90342623436440558822017-09-17T01:37:00.001-07:002017-09-17T01:48:19.107-07:00Tujuan Orang Mu'min Menziarahi Kubur
Tujuan
orang-orang Mu'min menziarahi kubur:
1) Untuk
mengingati hari Akhirat, mengambil iktibar dan pengajaran darinya.
2) Untuk membuat kebaikan kepada ahli kubur dengan mendoakan mereka, memohon
keampunan, kerahmatan dan kebaikan kepada mereka.
3) Untuk membuat kebaikan kepada diri sendiri dengan mengikut sunnah Nabi (صلى الله عليه وسلم)
yang menziarahi kubur dan berhenti setakatعبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-91983785322679940782017-09-16T07:39:00.000-07:002017-09-16T07:39:59.956-07:00قاعدة نافعة في الحفظ والفهم
:قال الشيخ د. صالح بن عبدالله بن حمد العصيمي حفظه الله
القاعدة النافعة
في الحفظ: رفع الصوت،والقاعدة النافعة
في الفهم: خفض الصوت
لأن الإنسان إذا أراد أن يحفظ شيئا فرفع
صوته اجتمع على الحفظ: عينه وأذنه؛ فكان ذلك أقدر في حفظه للعلم، وإذا أراد الفهم
خفض صوته؛ لأنه بخفض الصوت يجمع قلبه على المطلوب فيدرك معناه
فهذه هي الجادة التي ينبغي أن تسلكها إذا
أردت حفظا أو أردت فهما
(شرح كتاب : عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-44984680395303508412017-09-16T04:52:00.000-07:002017-09-16T04:54:02.552-07:00Jumlah Ibadah Umrah dalam Satu Permusafiran ke Mekah; Yang Terbaik dan Yang Harus
Yang terbaik adalah melakukan ibadah umrah sekali sahaja untuk
setiap kali permusafiran ke Mekah kerana ia seperti apa yang telah dilakukan
oleh Nabi صلى الله عليه وسلم.
Adapun melakukan ibadah umrah lebih daripada sekali untuk satu
permusafiran ke Mekah, hukumnya harus dan tidak mengapa kerana terdapat riwayat daripada para salaf telah melakukannya.
Sheikh Saad Turki al-Khaslan عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-50291526137511421822017-09-15T15:32:00.000-07:002017-09-16T02:49:51.139-07:00Memakai Jam Tangan; Yang Manakah Lebih Afdhal, Tangan Kanan atau Tangan Kiri?
"Harus memakai jam tangan di sebelah tangan kanan atau kiri, kerana sesungguhnya telah sabit daripada Nabi صلى الله عليه وسلم bahawasanya Baginda adakalanya memakai cincin di sebelah kanan dan di waktu yang lain telah memakainya di sebelah kiri dan ini menunjukkan kepada keluasan dalam perkara ini. Jam tangan juga seperti cincin; tidak mengapa memakainya di sebelah kanan mahupun kiri"
عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-32884381369100029752017-01-20T14:01:00.000-08:002017-01-20T14:01:53.777-08:00Adakah Kita Benar-Benar Mengenali Ibu Kita Sendiri?
Di tengah-tengah pengajian hadith daripada kitab Taudhihul Ahkam min Bulughul Maram, Sheikh Muhammad Abdullah al-Khudair Hafizahullah telah bertanyakan kepada kami, siapa antara kamu yang tidak mengenali ibu sendiri?
Semua menjawab, mestilah kami mengenali ibu kami sendiri.
Ok, kalau macam tu siapa antara kamu yang ingat kesemua nama Isteri Nabi (صلى الله عليه وسلم) beserta dengan nasab عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-55224137465068459172017-01-20T13:47:00.001-08:002017-09-16T03:31:19.115-07:00Perkara-Perkara yang Boleh Mengangkat Dosa-Dosa yang Telah Dilakukan
Dosa yang telah dilakukan boleh terangkat disebabkan oleh:
1. Taubat2. Istighfar3. Amalan-amalan soleh yang menghapuskan amalan-amalan jahat4. Musibah yang menghapuskan dosa5. Syafaat yang diberikan6. Rahmat dan kasih sayang Allah.
Sumber:
Kitab:رفع الملام عن الأئمة الأعلام
Karangan: أبو العباس تقي الدين أحمد ابن تيمية رحمه الله
عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-77361000278342114312017-01-20T13:32:00.000-08:002017-01-20T13:32:29.646-08:00Tidak Semudah Itu untuk 'Delete' dan 'Edit'
Kita mungkin mampu 'delete' dan 'edit' status atau komen yang kita telah terlanjur menulisnya, namun tidak semudah itu untuk kita 'delete' dan 'edit' kesilapan yang mungkin kita telah lakukan kepada Dia atau individu atau kelompok tertentu atas tulisan kita tersebut tanpa bertaubat dan meminta maaf kepada mereka yang terbabit.
Percayalah, kita tidak pernah rugi jika kita mengambil sedikit عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-46222956057343430002017-01-20T13:23:00.000-08:002017-01-20T13:25:35.556-08:00Syuhada', Ulama', Qurra' dan Dermawan yang Dihumban ke Dalam Api Neraka
Antara golongan yang terawal diadili di hari qiamat kelak adalah mereka yang mati syahid.
Kemudian ditanya kepada mereka, "Apakah yang kamu telah lakukan (amalan di dunia dahulu)?
Jawabnya, "Aku telah berjuang untukMu (wahai Allah) sehingga mati syahid".
Jawab Allah: "Kamu berbohong. Kamu berjuang untuk digelar pejuang yang berani".
Setelah dikatakan begitu, lalu عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-9231662014655224092017-01-20T09:22:00.000-08:002017-01-20T13:02:50.663-08:00Golongan Munafiq; Bilakah mereka mula muncul dalam masyarakat Islam?
Bilakah golongan Munafiq mula muncul dalam sejarah umat Islam?
Golongan Munafiq belum wujud sebelum hijrahnya Nabi Muhammad (صلى الله عليه وسلم) ke Madinah sehingga setelah kejadian Peperangan Badar al-Kubra.
Setelah kemenangan bersejarah umat Islam dalam peperangan Badar al-Kubra, sebahagian daripada manusia menampakkan keislaman mereka kerana takut, dan untuk menjaga darah dan harta عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-46924544380735015742015-08-17T05:52:00.000-07:002015-08-17T05:52:53.616-07:00Mengapa Harus Ada Rasa Ragu Dengan Sirah Nabi?
Ulama' berselisih
pendapat tentang usia sebenar 'Aisyah (رضي الله عنها) ketika berkahwin dan mula tinggal bersama
Rasulullah صلى الله عليه وسلم)).
Apa
yang pasti, umur Aisyah jauh lebih muda daripada umur Baginda ketika itu. Suatu
jarak usia yang kelihatannya mustahil terjadi di zaman ini.
Perbezaan
ini adalah antara hujah yang digunakan oleh orientalis dan pemikir-pemikir
Barat عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-79508103394580894132015-08-15T11:49:00.001-07:002015-08-15T11:49:20.183-07:00Beberapa Hujah Akal Yang Menafikan Al-Qur'an Adalah Hanya Ciptaan & Rekaan Rasulullah (صلى اللـه عليه وسلم)
Antara beberapa
hujah akal yang menunjukkan bahawa Al-Quran bukan direka dan bukan hanya dari
buah fikiran Baginda (صلى اللـه عليه وسلم) adalah seperti berikut:
1.
Terdapat ayat-ayat yang menegur perbuatan Nabi (صلى
الله عليه وسلم) seperti
ayat-ayat di awal surah 'Abasa. Mustahil untuk seseorang mencipta satu ayat
yang menegur perbuatannya sendiri serta dibacakan dan diperdengarkan kepada
عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-60417836686477916102015-08-13T12:47:00.005-07:002015-08-13T12:47:58.568-07:00Suhail bin 'Amru رضي الله عنه
Suhail bin 'Amru رضي الله عنه
adalah seorang pemidato kaum Quraisy yang sangat fasih dalam berhujah. Beliau
merupakan antara penentang utama Rasulullah صلى الله
عليه وسلم dan para Sahabat di
awal kebangkitan Islam.
Beliau
telah ditangkap dan ditahan dalam peperangan Badar oleh tentera Muslimin. Setelah itu, beliau dibebaskan dan kembali ke Mekah. Beliau juga telah menjadi wakil yang عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-76517835666821555832015-08-11T04:50:00.001-07:002015-08-11T04:50:37.574-07:00Keimanan Anak-Anak 'Utbah bin Rabi'ah
'Utbah bin Rabi'ah adalah antara
ketua Kaum Musyirikin Mekah yang sangat memusuhi kerja-kerja dakwah Nabi صلى
الله عليه وسلم)) dan para
pengikut Baginda di awal kebangkitan Islam. 'Utbah telah mati terbunuh dalam
peperangan Badar. Sebahagian besar daripada anaknya memeluk Islam dan menjadi
antara pembela agama Allah. Antaranya ialah:
1. Abu Huzaifah. Beliau merupakan antara sahabat عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-7322591232049384042015-08-09T09:31:00.001-07:002015-08-09T10:11:47.703-07:00انتقل إلى رحمة الله تعالى فضيلة الشيخ الأستاذ الدكتور وهبة بن مصطفى الزهيلي
"إن الله لا يقبض العلم
انتزاعا ينتزعه من الناس، ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يترك عالما
اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا" - متفق عليه
انتقل إلى رحمة الله
تعالى فضيلة الشيخ الأستاذ الدكتورالعالم الفقيه المفسر وهبة بن مصطفى الزهيلي في دمشق˓سوريا في هذا اليوم.
إنا لله وإنا إليه
راجعون.
"اللهم اغفر له وارحمه واعف عنه وعافه وأكرم نزله عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-7616291756408583382015-08-08T05:09:00.001-07:002017-09-16T02:51:04.772-07:00Perkembangan Penulisan Ilmu Fiqh Dalam Mazhab Hambali Yang Berasaskan Dari Kitab المقنع (al-Muqni’) Karangan ابن قدامة (Ibnu Qudamah)
1. Kitab المقنع (al-Muqni') karangan ابن قامة (Ibu
Qudamah) merupakan antara rujukan terpenting dalam mazhab Hambali.
2. Kitab المقنع (al-Muqni') telah
diringkaskan oleh الحجاوي (al-Hajawi) dalam kitab beliau yang
berjudul:
زاد المستقنع في اختصار المقنع (Zaadul
Mustaqni’ fi Ikhtisor al-Muqni’)
3. Selepas itu, عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-30461271491172858252015-08-08T03:58:00.001-07:002017-09-16T02:51:42.492-07:00Sahabat Yang Menjadi Imam Solat Dengan Kehadiran Rasulullah صلى الله عليه وسلم
2 orang
Sahabat Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) yang telah menjadi imam dalam solat
fardhu berjemaah dengan kehadiran Rasulullah.
1)
Abdur Rahman bin 'Auf (رضي الله عنه).
Beliau telah menjadi imam kepada para Sahabat lain ketika mana Rasulullah
terlewat menyertai jemaah solat para Sahabat kerana pergi menunaikan hajat
sambil ditemani oleh al-Mughirah bin Syu'bah (رضي الله
عنه).عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-24786507406365272182015-08-06T09:21:00.002-07:002015-08-06T10:00:22.424-07:00Cara Perhubungan; Moden vs Konservatif
Retaknya hubungan persaudaraan dan persahabatan di zaman ini adalah disebabkan
oleh kurangnya bersangka baik, dan kurangnya pertemuan 'face to face' antara sesama insan. Malah, kurangnya sentuhan seringkas seperti bersalam-salaman mahupun ucapan ringkas seperti memberi salam berulamkan
senyuman mesra juga menjadi antara punca keretakan hubungan persaudaraan dan persahabatan.
Segala عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1961629547667363516.post-44825356527105089642015-08-05T14:55:00.001-07:002017-09-16T02:54:22.814-07:00 'Urwah bin az-Zubair رضي الله عنه
Siapakah 'Urwah bin az-Zubair?
Namanya kurang popular berbanding dengan nama-nama besar lain, bahkan berkemungkinan ramai yang pertama kali mendengarnya. Ini mungkin kerana beliau adalah generasi tabi'ien kerana lahir pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman al-Affan (رضي الله عنه) dan tidak sempat hidup di zaman Nabi (صلى الله عليه وسلم). Namun, sebenarnya beliau mempunyai hubungan yang عبد الرحمن بن العزميhttp://www.blogger.com/profile/04606980887077974665noreply@blogger.com0