Khamis, 13 Ogos 2009

Perginya Tak Kembali Lagi: Ustaz Asri Ibrahim


Pagi tadi, rakyat Malaysia dikejutkan dengan pemergian buat selama-lamanya vokalis utama kumpulan nasyid terkenal tanah air, Rabbani, Ustaz Asri Ibrahim. Beliau telah pergi pada kira-kira pukul 11 pagi tadi di Hospital Pantai, Kuala Lumpur akibat serangan sakit jantung.

Asri Ibrahim, 40, adalah merupakan bekas kumpulan nasyid Qatrunnada dan Nada Murni sebelum menyertai kumpulan Rabbani pada tahun 1997.

Beliau yang popular dengan lagu 'Pergi Tak Kembali' (Rabbani), 'Selimut Putih' (Nada Murni), 'Cinta Agung' (Qatrunnada), pasti akan dirasai kehilangannya oleh semua penggemar industri nasyid tanah air. Kehebatan vokalnya yang begitu memukau telah meletakkan industri nasyid sebaris dalam industri hiburan.

Beliau adalah contoh insan yang telah berjaya menjadikan dakwah bukan hanya tempatnya di masjid atau kuliah-kuliah agama. Dengan menggunakan medium nasyid dan seni suara, dakwah Islam telah berjaya menerobos masuk ke segenap tembok yang mungkin tidak mampu ditembusi oleh cara dakwah yang statik. Semoga akan lahir lagi insan-insan persis Asri Ibrahim yang akan berdakwah dalam ertikata yang luas.

Tiada ulasan: