Selasa, 23 Jun 2009

Kawasan Perkuburan Islam di Singapura





Sungguh cantik kubur-kubur di atas. Penuh dengan hiasan.

Namun, maaf untuk dikatakan bahawa kubur-kubur di atas adalah Haram di sisi Islam.


Mengapa?


Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah S.A.W. telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Hukumnya adalah Haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah S.A.W. (berdasarkan hadith di atas). Ia juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah oleh syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah S.W.T.

Perhatian!

Membawa bunga-bungaan/jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah juga diharamkan. Trend ini telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. 

Perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga, sedangkan kematian adalah suatu peringatan daripada Allah kepada manusia-manusia yang masih hidup.
" Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka yang bahan bakarannya ialah manusia dan batu..." (Surah At-Tahrim: 6)


-Allah S.W.T. lebih mengetahui segalanya-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ada nas x psl haram bw bunga bungaan tu?sbb xnmpk tnd kemegahan@pembaziran kt situ..

lgpn, prnh dgr yg tanam pokok kt kubur satu kbaikan..hmm