Rabu, 6 Mei 2009

Barcelona 1 vs Chelsea 1 (analisis ringkas)


Saje nak tukar angin.

Nak bercerita tentang sukan dan hobi yang paling aku minat, iaitu bola sepak.

Semalam aku berpeluang menonton perlawanan separuh akhir kedua Liga Juara-Juara Eropah.

Perlawanan semalam berlansung di Stamford Bridge, gelanggang keramat Chelsea.

Agregat 0-0 daripada separuh akhir pertama di Nou Camp.

Semalam adalah antara perlawanan paling dramatik yang pernah aku tonton selepas perlawanan akhir EuRO 2000 dan perlawanan akhir Liga Juara-Juara 2005. Barcelona turun tanpa kelibat Thierry Henry dan Rafael Marquez yang cedera serta Carles Puyol yang digantung. Chelsea dapat menurunkan skuad terkuatnya.

Chelsea mendahului seawal minit ke-9 hasil rembatan deras Michael Essien. Selepas itu, mereka terus bertahan di kubu sendiri walaupun bermain di tempat sendiri. Guus Hiddink meletakkan dua orang defensive midfielder (Ballack, Essien,) untuk mengekang trio tengah Barcelona yang sangat berbahaya (Messi, Iniesta, Xavi). Barcelona menguasai perlawanan dengan penguasaan bola sehingga 70%, sedangkan Chelsea hanya 30%.

Taktik Guus Hiddink sungguh menjadi. Mereka terus bertahan, dan hanya meggunakan taktik counter attack dengan menggunakan kepantasan Florent Malouda dan hantaran-hantaran jauh Michael Ballack dan Frank Lampard untuk mencari penyerang tegap mereka, Didier Drobga. Barcelona lansung tidak mampu masuk ke dalam kotak penalti Chelsea dan memberi ancaman. Malah, mereka gagal untuk melakukan walau satu pun cubaan tepat ke arah pintu gol.

Pada separuh masa kedua, situasinya tetap sama. Taktik yang sama. Chelsea lebih mengancam dan beberapa kali hampir untuk menambah jaringan gol. Pada minit 66, Eric Abidal telah dilayangkan kad merah kerana dikatakan menghalang larian Nicolas Anelka ke arah gol. Pada pandangan mata kasarku, tiada apa-apa yang telah berlaku. Mungkin pengadil berada di sudut yang lain pada ketika itu.

Ketika itu, aku sudah berkira-kira perlawanan ulangan final tahun lepas antara Manchester United dan Chelsea. Peluang Barcelona kelihatannya amat tipis. Mereka harus mencari gol dengan 10 orang pemain. Mereka masih lagi tidak mampu melakukan 1 serangan tepat ke arah pintu gol Chelsea.

Pemain Chelsea terus mengasak dan hampir menjaringkan gol. Mereka juga meminta diberikan sepakan penalti apabila bola terkena tangan Gerard Pique. Chelsea meneruskan penguasaan dan mengekalkan rentak permainan sehingga memasuki masa kecederaan. Ketika itu, Barcelona masih lagi tidak mempunyai walau satu pun serangan tepat ke arah gol (short on target).

4 minit masa kecederaan diberikan. Pada minit ke-3 masa kecederaan, Barcelona membuat satu serangan. Serangan biasa seperti sebelumnya yang tidak mampu menembusi benteng kebal Chelsea. Lionel Messi membawa bola dan membuat lorongan kepada Andeas Iniesta.

Tidak semena-mena, Andreas Inesta pun melepaskan satu rembatan deras dan terus menerjah ke jaring.

(Andreas Iniesta)


Semua pemain Chelsea tergamam.

Penonton di stadium semuanya terkejut dan terdiam.

Begitu juga dengan diriku. Aku baru hendak bersiap-siap untuk masuk tidur, terus segar kembali.

Barcelona layak ke perlawanan akhir hasil peraturan gol di tempat lawan.

Akhirnya, taktik Chelsea memakan diri. Mereka kelihatan selesa walaupun hanya mendahului 1-0.

Taktik ditewaskan oleh nasib, kemahiran, kesungguhan.

Tiada ulasan: