Ahad, 7 Disember 2008

Secoret Kenangan


Alhamdulillah...

Terima kasih yang tidak terhingga kepada Yang Maha Pemurah kerana memberi peluang kepadaku pada kesempatan yang amat terhad untuk memperoleh sedikit pengalaman.

Pengalaman yang pastinya amat beharga.

Aku baru sahaja menamatkan tugasku sebagai guru / ustaz ganti di Ma'ahad Tahfiz Qur'an Al-Islah, Seksyen 7, Shah Alam.. Aku dan adikku ditugaskan untuk menjadi ustaz tasme' Al-Qur'an dan mengajar subjek agama seperti bahasa Arab, Sirah dan Tajwid. Pengalaman yang singkat selama 3 minggu di sana telah mengajarku banyak perkara.

Menjadi ustaz kepada pelajar-pelajar yang berusia 8 tahun-14 tahun, bukanlah suatu yang mudah. Pelbagai karenah mereka harus dilayan dan diurusi dengan sebaiknya. Mujurlah, secebis pengalaman silamku telah banyak membantu dalam menghadapi pelbagai situasi yang mendatang.

Pelbagai cara harus digunakan untuk menangani kanak-kanak pada usia tersebut. Adakalanya perlu tegas, adakalanya perlu bersahaja. Pokoknya, tahap kesabaran perlu tinggi.

Kanak-kanak pada usia begini mudah hilang fokus ketika belajar. Amatlah sukar untuk mengekalkan fokus mereka. Mereka harus diawasi setiap masa.




Pada hari-hari awalku di sana, aku terasa keletihan dan tekanan dalam mencari formula terbaik untuk mengajar mereka dengan efektif. Namun, selepas beberapa hari di sana dan aku mula menemui rentak, terasa nikmatnya dapat bersama-sama dengan kanak-kanak yang bagaikan tidak pernah kenal erti penat lelah untuk menjadi Hamalatul Qur'an seterusnya membentuk Jilul Qur'an.

Pastinya, saat-saat bersama mereka akan diingati dan akan dijadikan bekalan dalam menghadapi pelbagai lagi onak dan duri kehidupan di masa mendatang.

Semoga anak-anak muridku dapat meneruskan perjuangan di sana dalam memartabatkan kembali Al-Qur'an yang telah dipandang sepi oleh masyrakat kini..Seribu kemaafan atas segala kemarahan, ke 'rotan'an dan denda yang dikenakan. Semuanya untuk kebaikan kamu semua.

Semoga maju jaya!!


-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

3 ulasan:

imanulhassan berkata...

salam, alhamdulillah, teruskan mencurahkan ilmu untuk masyarakat muda kita, moga2 mereka suma jadi insan yang syumul insyaAllah. :)

Tanpa Nama berkata...

subhanallah....
barangkali inilah MLM yang sering diperingat kepada kita semua..
ILMU YANG BERMANFAAT..
dan AMAL JARIAH..
Allah, bagi peluang buat amal jariah..hargailah dgn penuh RASA SYUKUR!!

Tanpa Nama berkata...

wah! ada rotan!