Jumaat, 26 Disember 2008

Awal Muharram



Bulan MUHARAM adalah bulan pertama dalam sistem tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah S.A.W. berhijrah dari Makkah ke Yathrib (Madinah), kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi.

Hijrah Rasulullah S.A.W. memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah S.A.W., ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri. Melalui hijrah inilah Islam terus berkembang sehingga ke generasi sekarang seperti Islam yang kita kecapi sekarang.

Pada dasarnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan kota Makkah (Al Baqarah: 91).

Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Peristiwa-peristiwa penting yang telah berlaku pada bulan Muharram:

1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.

10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

Maal Hijrah merupakan permulaan bagi tahun baru dalam Islam. Malangnya, hanya segelintir sahaja dari umat Islam yang menyedarinya, bahkan lebih mengutamakan sambutan tahun baru Masihi melebihi tahun baru Islam.

Tahun Baru Masihi sering disambut dengan gilang-gemilang tetapi tahun baru Islam / awal Muharram / Maal Hijrah sering dipandang sepi oleh sebahagian besar umat Islam terutama di negara kita.

Sungguh malang nasib umat Islam terkemudian yang telah terkeliru dan terpedaya dengan propaganda pihak Barat dalam menentukan keutamaan dalam hidup mereka.

Semoga kita dapat terus menghayati perjuangan Rasullullah S.A.W. terutama kisah penghijrahan baginda pada bulan Muharram kerana itulah resepi terbaik untuk meletakkan Islam kembali di landasan sebenar baik dari segi politik dan pemerintahan mahupun edari segi ekonomi dan ketenteraan.

-Salam Maal Hijrah (1430 Hijrah)-

Tiada ulasan: