Sabtu, 17 Mei 2008

Adakah Kamu Sedar??


Tarikh: 17 / 5 / 2008
Masa: 19:45-21:30
Tempat: Surau At-Taqwa, Seksyen 7 Shah Alam
Penceramah:Ustaz Zamri Zainuddin
Tajuk : Umum

Satu kuliah maghrib telah diadakan di surau At-Taqwa seksyen 7 yang mana menjemput seorang pendakwah yang kian mendapat tempat di hati masyarakat, iaitu Ustaz Zamri Zainuddin. Ustaz yang sering muncul di kaca Tv sebagai juri Akademi Al-Qur'an dan dalam siri Mari Mengaji, telah membicarakan tentang isu politik semasa, menceritakan peristiwa fathul-Mekah, dan yang paling menarik mengenai isu aurat seperti mana telah termaktub di dalam surah An-Nuur, ayat ke 30 & 31. Apa yang ingin dikongsi disini ialah keajaiban Al-Quran sebagai bukti ianya adalah dari Tuhan yang Maha Mengatahui dan Mengatur segala kehidupan manusia.

Dalam ayat ke 30 & 31 surah An-Nuur, kenapa Allah s.w.t mendahului lelaki dalam suruhan menundukkan pandangan berbanding wanita?

Jawapannya, secara semula jadi, lelaki lebih mudah teransang melalui pandangan berbanding perempuan. Jika kita soroti sejarah Nabi S.A.W. sehingga kini, tidak pernah sama sekali perempuan sembahyang di hadapan lelaki di masjid atau surau dan sebagainya. Bayangkan jika perempuan dibenarkan sembahyang di hadapan lelaki, adakah lelaki boleh khusyuk dalam sembahyang mereka? Tidak sama sekali, sedangkan wanita sudah berkurun-kurun lamanya bersembahyang di belakang lelaki, tapi tidak pernah timbul masalah menjaga pandangan di dalam sembahyang.

Satu kajian psikologi telah mebuktikan kebenaran kenyataan di atas. Hasil kajian menunjukkan lelaki teransang melalui pandangan sebanyak 70%, sedangakn baki hanya 30% melalui sentuhan. Ini berbeza dengan wanita. Mereka lebih teransang melalui sentuhan iaitu sebanyak 70% berbanding pandangan iaitu hanya sebanyak 30%.

"Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu dera masing-masing dengan seratus kali dera..." (Surah An-Nuur: 2)

Kenapa pula dalam ayat di atas di dahulukan perempuan daripada lelaki dalam bab zina??

Kalau kita sedar, sebenarnya perempuanlah yang kebanyakannya memulakan dan membuka jalan-jalan ke arah penzinaaan seperti memakai pakaian yang menjolokkan mata, melembutkan suara, memakai bau-bauan dan sebagainya. Jika lelaki yang memulakannya, selalunya ia lebih kepada kes rogol. Sekali lagi Al-Qur'an membuktikan ianya bukan daripada manusia.

"Dan pencuri-pencuri lelaki dan perempuan, hendaklah dipotong tangan keduanya, sebagai balasan pekerjaan keduanya dan sebagai seksaan daripada Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana" (Surah Al-Maaidah: 38)

Dalam membicarakan tentang kecurian, kenapa pula didahulukan lelaki daripada perempuan??

Jika kita lihat senario hari ini, kebanyakan ketua-ketua pencuri atau yang banyak melakukan kecurian ialah kaum Adam berbanding kaum Hawa. Oleh sebab itulah Al-Qur'an mendahulukan lelaki berbanding perempuan dalam permasalahn mengambil harta orang lain tanpa haq atau dengan kata lain, mencuri.

Sebenarnya, setiap ayat, huruf dan perkataan di dalam Al-Qur'an mempunyai rahsia yang tersendiri, tetapi amat kurangnya diketahui oleh sebab tidak mengkaji Al-Qur'an secara mendalam dan keterbatasan ilmu manusia.

"Adakah mereka tidak mahu memikirkan isi Al-Qur'an?? Kalaulah Al-Qur'an itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalmnya" (Surah An-Nisaa': 82)

Tiada ulasan: