Isnin, 8 Ogos 2011

Catatan Des Moines 8

Sudah 7 hari Ramdhan berlalu dan sudah 2 minggu kami berada di sini. Sudah terlalu lama rasanya kami berada di sini, namun terlalu pantas Ramdhan berlalu. Ini mungkin kerana kami sudah dapat menyesuaikan diri dengan suasana di sini.

Hari-hari kami dihabiskan dengan mengajar Adnan dan Daud membaca al-Quran, bermain bola sepak dengan Ibrahim, Abdul Nasser, Nabil, Nadhir, Afrah dan kanak-kanak Somalia lain. Bermain di tengah panas dengan undang-undang tanpa 'outside' menyebabkan kita perlu berlari dan mengejar bola setiap masa. Satu pengalaman baru kepada kami.

Seorang jemaah daripada India sudah 2 kali memberi kami makanan 'tambahan' selepas solat sunat terawih. Jazakallahu Khairan Jaza'.

Pada hujung minggu lepas, Uncle Muhammad Wahid Khan dan Aunty Betty membawa kami pergi ke pusat membeli belah JC Penny. Ada 'sale' sempena cuti sekolah dibuka. Tiada cukai 6% dikenakan untuk hujung minggu ini. Hanya 2 hari sahaja dalam setahun, cukai 6% dikecualikan, iaitu hari sabtu dan ahad lepas. Kelihatan ramai penduduk Amerika Syarikat keluar pergi membeli belah.

Setakat ini sahaja untuk kali ini. Sekian.

1.05 pm (8/8/2011)
Masjid Noor,
117 42nd Street,
Des Moines, Iowa, U.S.A.


3 ulasan:

Newbie berkata...

Salam Ramadhan.. Salam perkenalan..

Masa Depan Lebih Baik berkata...

http://blogsuksessaya.blogspot.com/

terokai seni berkata...

bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat