Isnin, 9 Ogos 2010

Puasa & Kesihatan



وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

"Dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." (al-Baqarah:185)

*Penyakit yg membolehkan seseorang berbuka ialah tenat dan boleh menyebabkan kesusahan atau membawa kemudaratan jika puasa diteruskan atau dikhuatiri akan menyebabkan penyakit bertambah teruk serta melambatkan proses penyembuhan (Soal Jawab Puasa Berdasarkan Majlis Fatwa Lajnah Tetap Arab Saudi)

* Sheikh Ibn Uthaimin r.h berkata:
Seseorang yang sakit dengan penyakit sementara di golongkan kepada tiga:

1) Mereka yang berpuasa tidak menyulitkan dan tidak membawa kesusahan. Mereka dikehendaki berpuasa dan tiada pengecualian

2) Mereka yang menghadapi kesukaran dalam berpuasa tetapi ia tidak membawa mudarat. Makruh berpuasa kerana menolak kemudahan yang Allah berikan dan menyusahkan diri sendiri

3) Mereka yang termudharat jika berpuasa. Haram bagi golongan ini berpuasa kerana mendedahkan diri kepada kebinasaan

َْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا
"Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu." (An Nisa’: 29)

وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
"Dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu ke dalam kebinasaan."(al-Baqarah:195)

* Orang tua dan pesakit terminal illness, chronic illness:
- Dimaafkan, dikehendaki membayar fidyah
(Fasting in Difficult Circumstances, Prof Omar Hassan Kasule, Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah)

* Berdasarkan IOMS (Islamic Organization for Medical Sciences), The Akademi Fiqh di Jeddah dan WHO, perkara berikut tidak membatalkan puasa (fatwa sama juga pernah dikeluarkan oleh Yusuf Al-Qaradhawi bersama Majlis Fatwa Eropah):

1) Ubat titik mata dan telinga, cuci telina (earwash)

2) Ubat GTN yang diletakkan di bawah lidah dengan syarat ia tidak ditelan

3) Memasukkan pessary, ovules kedalam kemaluan wanita (vagina), cuci vagina, memasukkan alat speculum kedalam vagina, atau memasukkan jari (oleh doktor/bidan) untuk pemeriksaan (cth periksa jalan untuk bersalin)

4) Memasukkan alat urethroscope ataupun ubatan melalui saluran kencing ataupun irigasi pundi kencing.

5) Menggerudi, mencabut, mencuci gigi, menggunakan miswak (kayu sugi), dengan syarat ia tidak ditelan

6) Injeksi (cucuk) melalui kulit, kedalam otot (intramuscular), sendi (intraarticular), kedalam pembuluh darah (intravenous) kecuali jika bahan yang dicucuk itu mempunyai zat.

7) Menderma atau menerima darah

8) Menerima oksigen atau gas untuk bius

9) Menerima semua bahan yang diserap kedalam badan melalui kulit, seperti krim sapuan, minyak dsbgnya.

10) Mengambil darah untuk pemeriksaan

11) Memasukkan tiub (catheter) untuk pemeriksaan

12) Memasukkan tiub melalui mulut atau dubur (Endoscopy)untuk pemeriksaan (diagnostic) atau rawatan (intervention).

13) Mencuci mulut, kumur-kumur, spray mulut, dengan syarat ia tidak ditelan

14) Pemeriksaan dalam rahim (Hysteroscopy) atau memasukkan alat dalam rahim (intrauterine device).

15) Mengambil sel dari hati atau organ lain (Biopsy).

16) Menggunakan ubat titik hidung, spray hidung atau inhaler (untuk asthma)

17) Injeksi pada dubur, pemeriksaan dubur (anoscopes) ataupun pemeriksaan dubur menggunakan jari

18) Pembedahan yang memerlukan bius penuh (general anaesthesia), jika pesakit mahu berpuasa.

19) Haemodialisis atau peritoneal dialisis

Puasa dan dialysis
Fatwa yang disebutkan di sebelum ini (yang menyatakan bahawa hemopdialysis dan peritoneal dialysis tidak membatalkan puasa) dinukil dari Fatwa oleh IOMS, keputusan yang sama juga dicapai pada Seminar Fekah Perubatan ke 9 yang diadakan di Casablanca, Morroco, 8-11 Safar 1418 bersamaan 14-17 Jun 1997.

Walaubagaimanapun, suka saya nyatakan disini beberapa pandangan yang berbeza dari ulama kontemporari mengenai isu ini;

Apa dia dialysis?
Dialysis ialah proses mencuci darah menggunakan perbezaan ketumpatan merintangi membrane separa telus (pressure gradient across semi-permeating membrane). Dalam hemodialysis dan peritoneal dialisis, bahan (hemodialysate) yang digunakan biasanya mengandungi gula (dextrose). Pressure gradient yang wujud akan menyebabkan pertukaran dengan dextrose dari solution ini akan masuk kedalam darah dan ditukar dengan air dan urea (bahan toksik) dari darah akan keluar. Walaubagaimanapun, proses ultrafiltration seperti continuous venovenous hemofiltration (CVVH) tidak menggunakan proses ini, ia cuma menggunakan penapis untuk mengeluarkan air dan sisa toksik badan tanpa menukarkan dengan dextrose.

Fatwa
  1. Tidak batal puasa
Berdasarkan keputusan IOMS dan Seminar Fekah yang telah disebutkan

  1. Batal puasa
    Ini adalah pandangan Sheikh bin Baz (Mufti Saudi) dan Sheikh Ibn Uthaimin yang menyatakan proses hemodialisis membatalkan puasa kerana terdapat penukaran dengan gula (dextrose) yang mana ia memberi zat
Kesimpulan saya (Dr Syed)

Jalan selamat bagi saya adalah orang yang menjalani dialisis untuk tidak berpuasa pada hari dia menjalani proses tersebut, disebabkan komplikasi perubatan yang mungkin timbul apabila badan dalam keadaan lemah, dan bagi saya kekuatan hujah adalah pada yang menyatakan ia membatalkan puasa.

Pesakit yang menjalani dialisis secara sementara (temporary) dikehendaki menqadha’ puasanya, sementara pesakit yang menjalani dialisis seumur hidup (permanent/lifelong) dikehendaki membayar fidyah, inilah pandangan yang lebih tepat. Wallahu A’lam.

-ditulis oleh; Dr Syed Abdul Khaliq, Jabatan Paediatrik HUSM-

Tiada ulasan: