Khamis, 19 Mei 2011

Hari Guru: Sambutan dan Pandangan Yang Berbeza Mengikut Perubahan Usia

Hari Guru adalah hari yang disambut pada setiap tahun di negara kita sebagai mengingati dan menghargai jasa guru-guru.

Langkah kerajaan untuk memberi sedikit 'saguhati' sempena hari guru tahun ini adalah satu langkah yang haris dipuji. Diharapkan lebih banyak 'saguhati' diberikan pada masa mendatang.

Lazimnya, sambutan hari guru begitu meriah pada peringkat rendah seperti sekolah rendah dan menjadi semakin kurang meriah apabila meningkat ke peringkat menengah seterusnya ke pengajian tinggi. Pola ini bukanya pola yang sama bagi setiap tempat dan individu, namun kebanyakannya begitu.

Peringkat rendahku, tidak diingati bagaimana diriku menyambut hari guru. Pada peringkat menengah, sambutan hari guru adalah saat yang dinanti-nantikan. Bukan menanti saatnya untuk menyambut hari guru, sebaliknya menanti untuk mengambil kesempatan untuk pulang bercuti ke rumah memandangkan sambutan hari guru lazimnya diadakan pada hari Khamis.

Bagi kami yang menetap di asrama, 'event' begini begitu dinantikan kerana kami boleh 'caw' dari sekolah seawal petang hari Rabu dan pulang kembali ke asrama pada pagi hari Ahad. Cuti 4 hari begitu berharga untuk pulang ke rumah berbanding menyambut hari guru yang hanya dianggap sebagai acara tahunan. Begitulah zaman-zaman nakalku ketika di usia remaja.

Di peringkat institusi pengajian tinggi, hari guru mungkin hampir dilupakan oleh setiap mahasiswa kerana tiada lagi sambutan khusus untuk meraikan hari guru. Mungkin penekanan cara belajar yang lebih berorientasikan mobile, liberal dan self-study telah menjadikan sambutan khusus hari guru hampir pupus di peringkat institusi pengajian tinggi di negara kita.

Diriku juga mengalami sedikit perubahan dalam melihat hari guru ini. Pada pendapat peribadiku, hari guru mungkin penting, namun melunaskan hak-hak guru adalah lebih penting. Sambutan hari guru mungkin hanyalah salah satu daripada hak-hak guru. Hak-hak guru yang lebih utama untuk dilunaskan ialah menghormati, memuliakan, mendoakan dan tidak memburukkan mereka, berkhidmat dan membantu mereka, melaksanakan segala tugasan dan tanggungjawab yang mereka berikan sebaiknya, amanah dan beramal dengan ilmu yang mereka berikan sebaiknya (jika tidak bertentangan dengan hukum syara').

Cukup kita melunaskan segala hak guru, kita sebenarnya sudah menyambut hari guru pada setiap hari, bahkan pada setiap ketika. Mungkin tidak perlu sehingga menjadi hamba/khadam kepada guru seperti yang Sahabat Nabi S.A.W. ingin lakukan kerana kemampuan kita cukup terbatas.

Setiap perkara ada haknya. Begitulah dengan guru. Kenal pasti apakah hak mereka dan berusahalah sedaya upaya untuk melunaskan. InsyaAllah 'keberkatan' (satu perkara yang tidak mampu digambarkan secara tepat oleh akal manusia yang terbatas) pasti menyusul untuk kita.

Terima Kasih Para Pembimbingku yang telah memberi tunjuk kepada diriku,

-Rasulullah S.A.W.,
-Umi, Umi, Umi, Abah,
-Para Sahabat Rasulullah S.A.W.,
-Para Tabi' dan Tabi'en,
-Para Ulama' terdahulu sehingga ke hari ini,
-Para pendidik di Taski Abim Selayang,
-Para Pendidik di SRI Hira' Kelang,
-Para Pendidik di IQKL TTDI,
-Para Pendidik di SMU (A) Maahad Muhammadi Kota Bharu,
-Para Pendidik di Pusat Asasi UIA Petaling Jaya,
-Para pendidik di UIA Kuantan, khususnya Kuliah Sains Kesihatan Bersekutu dan Jabatan Pemakanan dan Nutrisi Sains,
-dan kepada semua insan yang telah memberi ilmu kepadaku secara lansung atau tidak lansung selama ini..

Semoga ada ganjaran di sisiNya...


8 ulasan:

Bali Wedding berkata...

Greetings from Bali Wedding Palace. This article is interesting and insightful. Thanks,God Bless you.

Unknown berkata...

Ingin memulakan perniagaan tetapi tidak tahu bagaimana? Sila kunjungi blog saya di http://izatilsuhaimi.blogspot.com/ dan ketahui lebih lanjut bagaimana ratusan orang telah berjaya menjadi usahawan yang berjaya

aman jamaluddin berkata...

blogmusafir..ye

Unknown berkata...

yassalam...

Unknown berkata...

assmualaikum...

Sony's Blog berkata...

nice post !

dont forget visit www.ialwaysbeenyou.co.cc

Akemal berkata...

mendalam..nice entry..

”cepat datang komen entry saya pulak!!!”

miss_nia berkata...

mengikut perubahan usia? mcm mna tuh ye?