Ahad, 26 April 2009

Cuti Oh Cuti


Cuti panjang sudah bermula.

Aku seperti rakan-rakanku terkial-kial mencari aktiviti atau kerja yang mahu dilakukan di kala waktu senggang ini.

Aku masih lagi tidak memikirkan secara terperinci aktiviti-aktiviti yang mahu dilakukan, tetapi di dalam kotak pemikiranku, terdapat beberapa rancangan aktiviti yang boleh diiisi bagi memenuhi kekosongan ini.

1) Birr Walidain. Peluang terbaik untukku berbakti kepada ibubapaku. Aku kurang bersama mereka selama ini kerana banyak menghabiskan masa di asrama. Peluang begini harus dimanfaatkan sepenuhnya.

2) Menambahkan ilmu pengatahuan. Aku harus menghadam buku-buku yang dibeli di pesta buku antarabangsa dan buku-buku lama yang tertunggak dan menuntut hak mereka untuk dibaca. Majlis-majlis ilmu juga harus aku hadiri sekerap mungkin kerana ia sukar diperoleh di Kuantan. Blog-blog dan laman web yang membina boleh dilayari untuk menokoknambah ilmu ynag kurang ini.

3) Melaksanakan hak sebagai Hamlatul Qur'an. Banyak ayat-ayat yang kian dilupai dek kesibukan duniawi harus diingati kembali di samping mengekalkan apa yang telah berjaya 'dipegang'.

4) Memenuhi jemputan walimah. a) Perkahwinan Najib Jali (15/5/09) di Jengka. b) Perkahwinan Che Mah ( 29/5/ 09) di Pasir Puteh. c) Perkahwinan Syahid & Amalina Ismail (20/6/09) di Kemaman. d) Perkahwinan Abg Azreen & Kak AC (5&6/6/09) di Kota Bharu. e) Perkahwinan Kak Tasneem (4/6/09) di Pengkalan Chepa. Perkahwinan Imran Fadhil (15/6/09) di Perak.

5) Menghantar adik-adik ke sekolah. Aku ditaklifkan untuk 'take over' tugas ini dari abah yang sibuk menyiapkan tesisnya. Aku juga ditugaskan mengajar adik bongsuku subjek akademik memandangkan dia tidak mahu masuk ke tadika.

6) Menonton perlawanan bola sepak. Aku banyak terlepas perlawanan bola sepak season ini sedangkan itu satu hobiku pada tahun-tahun terdahulu.

7) Update blog. Blogku dan blog tahfiz jarang di 'update' dek kekangan masa. Mungkin masa cuti ini adalah masa terbaik untukku menghidupkan kembali kedua-dua blog tersebut.

8) Mengajar. Aku menerima tawaran untk menyambung tugas yang pernah aku lakukan dahulu. Tiada hitam putih dan kepastian lagi.

Banyak aktiviti yang boleh dilakukan pada masa cuti ini. Cukup jika aku melaksanakan 8 perkara yang telah bermain di fikiranku. Persoalannya, adakah aku mampu melaksanakan segala yang telah dirancang?? Adakah aku akan terus istiqamah??

Aku sering tertewas di tangan nikmat lapang. Hanya hangat-hangat taik ayam, kesudahannya hanyalah penyesalan. Skrip yang sama berlaku setiap tahun. Harapnya, skrip tahun ini sedikit berubah. Jika tidak berubah secara total, paling kurang ada perubahan.
Doakan aku istiqamah!!

-Allah s.w.t. lebih mengetahui segalanya-

1 ulasan:

muhammad berkata...

salam
rindu giler nak jmpe drome yg baru
perubahan yang mantap
doakan aku blh jadi mcm ko

p/s=nnt bile aku balik msia kite layan tgk bola same2 :P
::KoJie::