Isnin, 17 Mac 2008

Analisis Ringkas Pilihan Raya ke-12




Keputusan pilihan raya sudah diumumkan. Satu gelombang 'tsunami' yang amat tidak dijangka telah berlaku di mana pihak pembangkang tanpa diberi sebarang harapan telah berjaya menawan 5 buah negeri. Bayangkan dari 1 negeri pada tahun 2004 telah menjadi 5 buah negeri pada tahun 2008. Ini suatu kejayaan yang besar kepada pihak pembangkang yang diterajui oleh PAS, PKR dan DAP.

Pasti ramai rakyat Malaysia yang tidak menduga keputusan pilihan raya yang lepas. Pihak kerajaan menjangkakan mereka akan menang besar kerana tiada isu besar yang bakal menggugat mereka. Malangnya, mereka tidak sedar sebenarnya rakyat tidak lagi buta seperti sebelumnya. Banyak isu 'kecil' yang dianggap tidak mengancam, akhirnya memakan diri.

Isu Hindraf, skandal seks Chua Soi Lek, isu rumah Allahyarham Datuk Zakaria, Perbalahan dalaman MCA dan MIC, isu tanah di Bukit Cherakah, masalah rasuah di Kementerian Belia & Sukan dan banyak lagi isu dan masalah yang menjadi barah seterusnya membuka mata rakyat untuk membuat suatu langkah drastik yang diterjemahkan di atas kertas undian mereka.

Jika dilihat dari keputusan pilihan raya, sebenarnya pihak kerajaan telah kehilangan undi percaya daripada pengundi Cina, India bahkan orang Melayu sendiri. Kadang2 mereka bukanlah mahu mengundi pembangkang, tetapi mereka memang tidak mahu mengundi dengan BN..Jadi, jika bukan BN, jawapannya pastilah pembangkang. Ramai orang Melayu mengundi DAP, orang Cina mengundi PAS pada pilihanraya yang lepas. Mereka tidak mahukan BN, tidak dapat tidak pembangkanglah jawapannya. Para pengundi juga telah melancarkan undi protes secara senyap yang tidak dapat dihidu sama sekali oleh pihak kerajaan. Janji-janji manis pembangunan sama sekali tidak dapat menarik minat para pengundi yang mahukan perubahan dan pembaharuan dalam pentadbiran negeri dan negara.

Seperkara lagi yang harus kita sedar bahawa pengundi-pengundi muda mahupun pengundi yang celik ilmu dan berada di kawasan bandar tidak lagi buta untuk membezakan antara kaca dan permata. Mereka sudah pandai membuat penilaian. Buktinya jika kita lihat hasil daripada keputusan pilihanraya lepas, kebanyakan ibu negeri dan kawasan maju yanag mana terdapat ramai celik pandai, jatuh ke tangan pihak pembangkang seperti di Shah Alam (PAS), Ipoh (DAP), Kuantan (PKR), Lembah Pantai (PKR), Titiwangsa (PAS), Kota Kinabalu (DAP), Kuching (DAP), Alor Setar (PKR) dan Kota Bharu (PAS). Lebih mengejutkan, Selangor dan Kuala Lumpur, dua negeri yang paling maju dan padat di Malaysia tumbang di tangan pembangkang. Mujurlah, hanya kerusi Parlimen ditawarkan di Kuala Lumpur. Jika tidak, ia akan menjadi negeri ke-6 dikuasai pihak pembangkang. Tidak dilupakan juga bagaimana BN buat pertama kalinya tidak dapat membentuk majoriti 2/3 di Negeri Sembilan yang terkenal dengan kubu kuat mereka. PAS juga berjaya mencuri 2 kerusi DUN di Johor. Sesuatu yang mustahil berlaku sebelum ini.

Media massa yang terlampau berat sebelah bukanlah suatu senjata yang ampuh buat BN. Malah, ia membuatkan rakyat meluat dan muak dengan karenah 'orang2 BN'. Sebenarnya, ia menampakkan lagi kepincangan pihak kerajaan yang terdesak meraih undi rakyat. Rakyat kini tidak mudah terpedaya. Mereka lebih percaya dan cenderung untuk mencari maklumat daripada sumber alternatif terutama daripada internet daripada mengikuti arus perdana yang penuh dengan maklumat yang telah diputar-belit.

Nama Anwar Ibrahim turut tidak boleh dilupakan bagi pilihanraya kali ini. Pengaruhnya masih lagi kuat walaupun sudah hampir 9 tahun peristiwa hitam pemecatan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri berlaku. Sebaik sahaja beliau dibebaskan dari penjara, beliau terus berkempen di serata Malaysia dan turut mendedahkan skandal V.K Linggam yang mana mendedahakan penyelewengan dalam sistem kehakiman negara. Ramai pemerhati dan penganalisis politik yang mempersoalkan kemampuan Anwar Ibrahim dalam mempengaruhi keputusan pilihanraya. Mereka menganggap Anwar Ibrahim sudah tidak relevan. Keputusan pilihanraya lepas membuktikan segalanya. Parti Keadilan Rakyat yang hampir berkubur sebelumnya, dibantu dengan pendedahan Dr Mahathir tentang penganiayaan yang telah beliau lakukan terhadap Anwar, telah melonjak dan menjadi parti pembangkang yang berjaya memenangi kerusi parlimen terbanyak, iaitu sebanyak 31 kerusi. Lebih manis, anak dan isteri Anwar Ibrahim turut memenangi kerusi parlimen di Lembah Pantai dan Permatang Pauh menumbangkan lawan mereka yang juga bukan calang-calang orang, iaitu Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan bekas imam besar Masjid Negara, Ustaz Pirdaus Ismail.

Parti Islam seMalaysia (PAS) dengan slogan 'negara kebajikan' telah menunjukkan komitmen parti tersebut yang sedia merubah hala tuju parti tersebut agar ia lebih relevan dengan masyarakat Malaysia yang majmuk. Alhasilnya, PAS terus bertapak di Negeri Che Siti Wan Kembang dan melebarkan sayap ke Negeri Jelapang Padi pula. Kejayaan ini sungguh bermakna bagi penduduk Kedah yang rata-ratanya adalah pencinta agama yang mahukan orang mengamalkan dan faham akan agama dalam erti kata sebenar menjadi pemimpin mereka.

Bagi penduduk Selangor, terutamanya penduduk yang cintakan Islam, keputusan pilihanraya kali ini pasti mengembirakan mereka. Tiada lagi kes-kes penutupan surau, penceramah ditangkap ketika memberikan ceramah dan zakat akan dibahagikan dengan saksama.

Kepada semua wakil rakyat dan pemimpin yang telah dipilih, tidak kira dari pihak kerajaan atau pihak pembangkang, bersedialah untuk berkidmat kepada masyarakat. Ketepikan kepentingan diri dan ahli keluarga. Utamakan kebajikan rakyat yang dipimpin. Ingatlah, semua amanah ini akan disoal kelak. Kamu mungkin tidak lama berkuasa. ALLAH S.W.T. jua yang berkuasa menurunkan atau menaikkan martabat kamu semua di dunia ini.

“Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Ali 'Imraan: 26)

Walau sebijak mana pun kita, ALLAH S.W.T. Maha Bijak dalam merencanakan sesuatu seperti dalam pilihan raya baru2 ini. Pihak kerajaan telah tersalah perancangan dengan menekankan untuk merampas negeri Kelantan daripada PAS dan mengekalkan Terengganu di bawah BN, tetapi mengabaikan negeri-negeri lain. Mereka lupa bahawa ALLAH S.W.T Maha Hebat dan Maha Mengatahui segalanya.

“Dan mereka telah merancangkan (konspirasi), dan Kami pula merancangkan (balasannya), sedang mereka tidak menyedarinya.” (Al-Naml: 50)

"Dan mereka itu pun merancangkan tipu daya, dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya” (Ali 'Imraan: 54)


Kepada wakil rakyat Barisan Alternatif, berusahalah untuk menjadi pemimpin seperti yang telah difirmankan oleh ALLAH S.W.T. :

"Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memrintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang dan memberikan zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan memakukan perkara yang mungkar..." (Al-Hajj: 41)

Akhirnya, suatu hakikat yang kita harus terima, kemenangan golongan yang memperjuangkan Islam ini sebenarnya menandakan kedatangan hari Kiamat yang kian hampir. Kita harus yakin dengan kemenangan Islam akhirnya, cuma jalannya tidak semudah yang disangka. Itulah sunnah perjuangan.

Tiada ulasan: