Selasa, 30 Oktober 2007

Lobak, Telur & Serbuk Kopi



Pada suatu hari, seorang pemuda kelihatan gelisah kerana beranggapan hidup terasa amat menyakitkan. Setiap kali dapat menyelesaikan sesuatu kerumitan, timbul pula masalah lain.

Akhirnya pemuda itu bertemu dengan ayahnya, seorang tukang masak. Dia menceritakan masalah yang dihadapinya dan didengar dengan sabar oleh bapanya. Selepas habis dia mencurahkan perasaannya, bapanya membawa pemuda itu ke dapur.

Di situ, si ayah mengisi tiga periuk dengan air dan meletak periuk itu di atas api. Apabila air mendidih, dia memasukkan lobak merah di dalam periuk pertama, telur di periuk kedua dan serbuk kopi di periuk ketiga. Bahan itu dibiarkannya mendidih. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar sambil memikirkan apa yang dilakukan ayahnya.

Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Ia menyisihkan lobak dan meletaknya dalam mangkuk, mengangkat telur dan meletakkannya di mangkuk lain, dan menuangkan kopi ke dalam mangkuk lainnya. Lalu ia bertanya kepada anaknya: Apa yang kau lihat, nak? “Lobak, telur dan kopi,” jawab si anak.

Si ayah mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya merasai lobak itu. Pemuda itu menurut dan dirasakan lobak itu enak. Ayahnya meminta pemuda itu mengambil telur dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, ia mendapati sebiji telur rebus yang mengeras. Terakhirnya, ayahnya meminta dia merasai kopi. Pemuda itu tersenyum ketika merasai kopi dengan baunya yang harum.

“Apa erti semua ini, ayah?” tanya pemuda itu.

Ayahnya berkata, tiga bahan yang direbus tadi menghadapi kesulitan yang sama apabila direbus dalam air yang mendidih tetapi setiap satu menunjukkan reaksi berbeza. Sebelum direbus, lobak bersifat keras dan sukar dipatahkan. Namun selepas direbus, lobak menjadi lembut dan lunak. Telur pula sebelumnya mudah pecah tetapi apabila direbus, isinya menjadi keras. Serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah berada dalam rebusan, serbuk kopi mengubah air berkenaan.

“Kamu termasuk dalam kategori mana?” tanya si ayah. Pemuda itu terdiam.

Air mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang kamu lalui. Ketika kesulitan mendatangimu, bagaimana kau meghadapinya? Apakah kamu lobak, telur atau kopi?..

Pemuda itu termenung memikirkanya. Jika kamu lobak yang kelihatannya keras, kamu akan mudah menyerah kepada penderitaan dan kesulitan. Kamu bakal kehilangan kekuatan. Atau kamu adalah telur yang awalnya memiliki hati lembut, dengan jiwa yang dinamik, tetapi dengan adanya cabaran dan kegagalan, menjadi keras dan kaku, walaupun kelihatan sama pada luarannya. Ataukah kamu adalah serbuk kopi? Ia mengubah air panas yang menyakitkan itu. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat.

Sepatutnya kamu menjadi serbuk kopi ketika keadaan menjadi semakin buruk, kamu menjadi semakin baik dan membuat keadaan di sekitarmu juga menjadi semakin baik, jelas si ayah dengan penuh pengajaran kepada anaknya itu.

Kesimpulanya, pelbagai masalah kunjung tiba sebagai satu cabaran dari Allah untuk melihat sejauh mana tegarnya atau sabarnya kita menahan ujian dariNya itu.

Kita mestilah jadi bak kopi yang mana bila melalui satu julat kepanasan yang tinggi apabila dididihkan dalam air yang panas, maka ia bertukar menjadi air kopi yang sangat harum dan menyegarkan si peminumnya.

Air yang panas tadi ibarat masalah yang kita hadapi, untuk melihat kita sabar melaluinya atau tidak. Jika kita mengalah awal, maka kita seperti lobak yang lembik atau keras kaku seperti telur yang telah direbus

Tiada ulasan: