Ahad, 27 Februari 2011

Skrip Yang Sama, Pelakonnya Yang Berbeza


Maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang kamu tidak buat?... Alangkah besarnya kemurkan Allah bahawa kamu mengatakan apa yang kamu tidak kerjakan" (Surah as-Saff: 2 & 3)

Ayat ini diturunkan bersempena dengan perbualan beberapa orang di kalangan orang yang beriman sebelum diwajibkan seruan jihad. Mereka berkata: "Kalaulah Allah S.W.T. mewajibkan kepada kita untuk berjihad, nescaya kita akan menunaikan kewajipan itu dan akan membuktikan bahawa kita taat dan menunaikan perintahNya dengan penuh pengorbanan"

Namun, apa yang berlaku adalah tidak sedemikian. Apabila Allah S.W.T. menurunkan perintah jihad, terdapat di kalangan mereka yang lemah imannya dan merasa berat untuk mengorbankan nyawa dan harta benda masing-masing. Lalu turunlah ayat ini.

Begitulah keadaan sebahagian daripada golongan yang beriman, mereka bercakap besar tetapi kerja dan pengorbanan tidak sebanyak mana. Apabila bercakap mereka cukup bersemangat tetapi apabila sampai masa dan ketikanya untuk melaksanakan kata-kata itu, mereka tidak menunaikan kewajipan tersebut dengan penuh pengorbanan.

Realitinya, ramai yang mampu berkata-kata, berceramah, berceloteh, memberi tasyji' selama berjam-jam, dengan penuh bersemangat dan beserta dalil dan bidalan, namun tidak ramai yang mampu mempraktikkan di medan amal.

Ramai orang yang hebat di medan teori, namun tidak ramai yang mampu menterjemahkannya dalam medan praktikal.

Ramai yang mampu menamatkan pengajian teori, namun tidak ramai yang mampu mengamalkan ilmunya.

Ramai yang mampu mengkritk dan memberi komen, namun tidak ramai yang mampu sentiasa bermuhasabah dan membaiki diri.

Tidak ramai yang sepenuh tenaga menyinsing lengan di kala kesusahan, namun ramai yang bersedia memberi nama apabila kemenangan mendatang.

Ramai yang inginkan melihat Islam menang, namun tidak ramai yang ingin berkerja memenangkan Islam.

Itulah realiti. Putaran yang sama. Setiap zaman pasti berulang skripnya. Cuma pelakonnya sahaja yang berbeza. Mengapa kita tidak mengambil walau segelumit iktibar darpadanya?

-muhasabah untuk diriku di kala Dhuha buat membangkitkan rasa dan keinginan-

Sumber rujukan dan olahan: 'at-Tibyan dalam Mentafsirkan al-Qur'an: Surah As-Saff karangan Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang'

Ahad, 20 Februari 2011

SRC General Election 2010/2011



Di UIA Kuantan, hanya di Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu dan Fakulti Kejururawatan terdapat pertandingan untuk merebut 2 tempat sebagai wakil pelajar fakulti masing-masing.

Adakah ini suasana yang positif?

Manifesto Day

Masjid Siti??


-Masjid al-Khalidiah-

Hasrat penyanyi popular, Datuk Siti Nurhaliza dan suaminya, Datuk Seri Khalid Md Jiwa akhirnya termakbul apabila Masjid Al-Khalidiah di Sungai Petani berharga RM1.7 juta yang dibiayai sepenuhnya pasangan itu dirasmikan oleh Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, semalam. Sempena majlis itu, mereka turut mengadakan majlis tahlil dan doa selamat.- Sumber: Berita Harian Online
_______________________________________________________________
Komentar: Tahniah kerana berjaya menunaikan hasrat yang diingini. Namun, harus diingat.. Mengamalkan Islam secara keseluruhannya di dalam kehidupan seharian adalah lebih penting dan utama daripada membina masjid.. Menyalurkan duit kepada mereka yang memerlukan seperti fakir miskin, anak-anak yatim, umat Islam Palestin dan pada sektor yang memerlukan seperti dalam perjuangan Islam dan pendidikan Islam adalah lebih harus didahulukan dan dituntut daripada membina masjid di negara yang terkenal dengan kebanjiran masjid, surau, musolla dan seumpamanya.

Diharapkan masjid ini dimakmurkan dan dihidupkan oleh umat Islam dan pembiaya utamanya. Diharapkan ia bukanlah dibina seperti masjid Dhirar.

والذين اتخذوا مسجدا ضرارا وكفرا وتفريقا بين المؤمنين وإرصادا لمن حارب الله ورسوله من قبل وليحلفن إن أردنا إلا الحسنى والله يشهد إنهم لكــذبون . لاتقم فيه أبدا لمسجد أسس على التقوى من أول يوم أحق أن تقوم فيه فيه رجال يحبون أن يتطهروا والله يحب المطهرين

Maksudnya : "Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) kekufuran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu.".... "Dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata:"Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata". Padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta. Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), lebih patut engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan ( mensucikan ) dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin)" [Surah at-Taubah: 107 & 108]


Diharapkan juga masjid ini tidak dibina seperti masjid yang dinyatakan oleh nabi S.A.W. mengenai peristiwa akhir zaman.

Dari Anas bin Malik r.a. bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: "Tidak berlaku (terjadi) hari qiamat sehingga umat ku bermegah-megah (dengan binaan) masjid". -H.R Abu Daud-

Jangan Abaikan Kuasa Pelajar



Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifuddin Abdullah hari ini menjadi antara orang yang pertama dalam kerajaan BN yang mengingatkan supaya diambil iktibar daripada apa yang berlaku di Mesir dan Tunisia. Jika pihak berkuasa menekan suara golongan muda - sedang mereka dapat mengikuti perkembangan politik di seluruh dunia - Saifuddin berkata, tenaga mereka yang tidak dapat dibendung, akan hanya melimpah ke jalanan.

Senario pertama telah berkali-kali berlaku apabila mahasiswa berdemonstrasi berhubung hak mereka terhadap pilihan raya kampus yang bebas dan adil.

Manakala minggu lalu, seratusan mahasiswa Universiti Malaya (UM) memecahkan pintu pejabat timbalan naib canselor kerana membantah penolakan calon daripada bertanding dalam pilihan raya kampus esok.

Dalam wawancara melalui emel dengan Malaysiakini, Saifuddin mengakui bahawa mahasiswa mahu suara mereka didengar.

"Ini adalah hak asas dan sejagat. Pihak berkuasa harus melayani hak pelajar. Jika pihak berkuasa menafikan hak-hak ini, maka pihak berkuasa tidak seharusnya menyalahkan pelajar jika mereka bertindak dengan cara yang boleh dradikal, dan sebagainya," kata Saifuddin.

Rabu, 16 Februari 2011

You Carry Your IMAN on Your Shoulders When You Call Yourself 'Muslim'



Several years ago, an Imam from out-of-state accepted a call to a mosque in Houston, Texas .Some weeks after he arrived, he had an occasion to ride the bus from his home to the downtown area.

When he sat down, he discovered that the driver had accidentally given him a quarter too much change.

As he considered what to do, he thought to himself, 'You'd better give the quarter back. It would be wrong to keep it.'

Then he thought, 'Oh, forget it, it's only a quarter. Who would worry about this little amount? Anyway, the bus company gets too much fare; they will never miss it. Accept it as a 'gift from Allah' and keep quiet.

'When his stop came, he paused momentarily at the door, and then he handed the quarter to the driver and said, 'Here, you gave me too much change

'The driver, with a smile, replied, 'Aren't you the new Imam in town?'


'Yes' he replied.

'Well, I have been thinking a lot lately about going somewhere to worship. I just wanted to see what you would do if I gave you too much change. I'll see you at the mosque.'

When the preacher stepped off of the bus, he literally grabbed the nearest light pole, held on, and said, 'Oh ALLAH, I almost sold you for a quarter.'


IBRAH FROM THIS STORY:


Our lives are the only Quran some people will ever read. This is a really scary example of how much people watch us as Muslims, and will put us to the test!


Always be on guard -- and remember -- You carry your IMAN on your shoulders when you call yourself 'Muslim'.

Inikah Kita Di Hadapan Allah?




"Ustaz, saya kerap tak khusyu' dalam solat saya, walaupun saya faham ketika solat saya berhadapan dengan Allah SWT."

"Cuba ustaz beri sebab yang paling jelas agar saya dapat faham." Demikian permintaan seorang peserta Kursus Penghayatan Solat kepada saya.

Agak sukar juga untuk memberikan satu jawapan memuaskan, mungkin bagi saya ia sememangnya memuaskan hati, tetapi tidak bagi orang lain. Ini kerana asas ilmu seseroang memainkan peranan penting dalam sebarang jenis kefahaman.

Inilah cabaran dalam menyampaikan risalah Islam, jawapan bagi sesuatu isu itu mungkin 'straight forward' boleh diperolehi di dalam al-Quran, bagaimanapun cara menyampaikannya perlu dipelbagaikan. Terutamanya Allah SWT menyebut bahawa:



وكان الإنسان أكثر شيئ جدلا

Ertinya : Dan sesungguhnya manusia itu adalah yang paling banyak memperdebatkan (arahan dan larangan Allah SWT )


Cubaan Saya Menjawab.

"Apa pandangan anta jika ada seorang kanak-kanak berumur 1 tahun dibiarkan berada di hujung cerun bangunan 20 tingkat, apa agaknya perasaan kanak-kanak itu?, agaknya dia rasa takut atau tidak berada di situ?" Tanya saya.

"Sudah tentu dia tak berapa takut ustaz, kita pulak yang takut biasanya" jawabnya dengan yakin.

"Ok, saya nak tanya lagi, apa pula perasaan kanak-kanak tersebut jika dibawa di hadapan seekor harimau yang sedang lapar agaknya?" uji saya lagi.



"Sama je ustaz, dia tak endah pun, silap haribulan... mungkin budak tu peluk je harimau tu" sambil ketawa kecil dijawabnya kali ini.

"Tepat sekali, bagaimana pula jika anta berada depan harimau yang sama? Takut tak agaknya?"

"Mestilah ustaz.." balasnya.

"Anta minat durian tak?" saya bertanya.

"Uii suka sangat tu, favorite saya" tersengeh pemuda itu, nampak lapar terus dia bila sebut nama durian.

"Macam mana respon kanak-kanak umur setahun jika letak durian yang tajam kulitnya itu depan mata dia, dia suka macam anta tak?"

"Tak la ustaz, mana budak macam tu tahu durian tu sedap..susu je yang dia tahu sedap" jawabnya.

Itulah Jawapan

Itulah jawapan bagi soalan anta tadi, anta tanya saya kenapa anta tak khusyuk dalam solat sedangkan anta tahu sedang berada di hadapan Allah SWT.

"Macam mana tu ustaz" berkerut pemuda ini cuba memahamkan dirinya.


Begini..

Kanak-kanak tadi tidak merasa gerun atau takut berada di hujung cerun bangunan tinggi mahupun di hadapan harimau lapar dan juga tidak bergembira sangat bila diberikan durian yang sedap itu.

Berbanding orang dewasa yang apabila diletakkan di cerun bangunan dan di depan harimau lapar, sudah tentu kita berasa takut dan berlari pecut !. Ini kerana ILMU dan KEYAKINAN kita tentang bahayanya keadaan itu. Malah suasana itu sudah cukup menaikkan hormon Adrenaline kita kita untuk bertindak dengan pantas menjauhkan diri dari suasana bahaya itu.

Berbeza kanak-kanak umur setahun tadi kerana dia masih belum cukup ILMU dan TIADA SEBARANG KEYAKINAN tentang erti bahaya di cerun dan depan harimau, malah dia tiada juga ilmu tentang sedapnya durian itu.

Itulah jawapannya, bila kita mengucapkan di dalam doa iftitah kita;

إني وجهتُ وجهي للذي فطر السموات والأرض حنيفاً مسلماً

Ertinya : "Sesungguhnya aku menghadapkan wajahku di hadapan pemilik langit dan bumi dalam keadaan sebagai seorang muslim yang suci"

Tidakkah kita merasai kehebatan dan kebesaran Allah SWT, yang merupakan pemilik langit, bumi dan segala isinya. Tidakkah kita dapat merasakan kerasnya bentuk 'azab yang boleh diturunkan oleh Allah SWT kepada manusia dan lemahnya kita untuk menghadapi sebarang bencana tersebut..tetapi mengapa masih lagi kita tidak khusyu dan hormat serta gerun berada di hadapan Yang Maha Berkuasa seperti ini?

Ia tidak lain, tidak bukan..kerana ilmu umat Islam kini tentang kekuasaan Allah SWT dan keyakinannya terhadap dahsyatnya bentuk azab Allah SWT adalah amat cetek, secetek kanak-kanak berumur 1 tahun tadi.

Justeru, bilakah kita ingin menaikkan ilmu kita ke paras ilmu orang dewasa apabila berhadapan Allah SWT?

Kita kerap bersifat orang dewasa dengan menjaga segala macam pergerakkan, protokol dan segala adab bila berhadapan dengan inidividu berpangkat di dunia. Apakah kerana kita beriILMU dan YAKIN bahawa rezeki kita dipegang oleh orang sebegini?.

Benar, Islam amat menggalakkan menghormati orang lebih tua serta ketua kita. Masalahnya bukan disitu; tetapi ilmu, keyakinan dan hormat kita yang sepatutnya diserlahkan apabila berhadapan dengan Allah SWT kelihatan diserap hebat oleh penghuni dunia dan isinya, sehingga yang berbaki untuk Allah SWT adalah sisa-sisa perasaan hati sahaja.

Padahal, seluruh milik mereka adalah sementara dan semua kita adalah amat amat lemah.

Cita-cita mendewasakan iman dan ilmu terhadap Allah SWT ini tidak akan dapat sama sekali dicapai dengan perangai malas membaca dan menghadiri kuliah agama.

Konsert dan akademi di banjiri, web melalaikan ditumpui tetapi kuliah dijauhi. Inikah inidividu yang mendakwa ingin berada di syurga Allah bersama para Nabi dan menikmati nikmat yang tiada tamanya..

Inikah usaha kita untuk memperolehi nikmat berpanjangan akhirat?.

Inikah kita?

Inikah kita bila berhadapan dengan hukuman larangan Allah dari dosa riba yang maha besar serta seluruh larangan Islam yang lain..masih ingin berdebat walaupun sedar, ia hanyalah untuk menegakkan benang basah dan meneruskan bisnes diri.

Sekian

-Ust Zaharuddin Abd Rahman-

Selasa, 15 Februari 2011

Mengapa Berzina?


(17: 32)


Rindu!!!



Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Karena pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Kami rindu padamu

Allahumma sholli 'alaa Muhammad
Ya Robbi sholli 'alaihi wassalim

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya Tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada ummat
Umati umati
Kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafa'atkan kami

Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Kurniakanlah syafa'atmu

-Raihan-

Dengar di sini


Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Beerti cinta kepada Allah

-Hijjaz-

Dengar di sini

Ahad, 6 Februari 2011

Kenyataan Media Berkenaan Isu Di Mesir Terkini


Kepada
sesiapa yang berkenaan;

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tuan / Puan,

Kenyataan Media Berkenaan Isu Di Mesir Terkini

Hasil daripada komunikasi dengan persatuan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) yang menaungi lebih 5000 orang pelajar di Mesir semalam, beberapa perkara yang dibincangkan dan mesti diambil tindakan segera bagi menjamin keselamatan dan kebajikan kepada rakyat Malaysia lebih 10 000 orang yang berada di 10 negeri seluruh Mesir. Berikut adalah pendirian kami;

1- Menggesa Kerajaan Malaysia membawa balik seluruh pelajar Malaysia di sana bukan menghantar ke negara-negara jiran atau ke kawasan setempat yang dikira selamat kerana keadaan yang berlaku telah menjalar ke seluruh negara jiran dan seluruh Mesir. Tindakan ini juga dilakukan oleh beberapa negara lain seperti Britain dan lain-lain selepas melihat situasi disana yang semakin bahaya.

2- Kerajaan Malaysia mesti memberikan keyakinan kepada seluruh pelajar bahawa mereka yang dibawa pulang, boleh kembali untuk menyambung semula dan menamatkan pelajaran mereka.

3- Harapan kepada seluruh media, sila dapatkan maklumat yang tepat supaya tidak berlaku pencanggahan dan menambahkan keruncingan bagi pihak pelajar dan keluarga mereka. Boleh dapatkan maklumat secara langsung dari Presiden PMRAM, Ustaz Shahrizan bin Mohd Hazime +20113771841.

4- kami telah menubuhkan Unit Aduan Dan Maklumat khusus bagi isu ini untuk menyalurkan maklumat terkini mengenai pelajar, keadaan dan kebajikan untuk pelajar Malaysia di sana . Sila hubungi ;

1) Mohd Farhan Madzlan - 019-2103035
2) Syed Toriq (Perlis) - 013-5190501
3) Mohd Nizam Mohd Noh (Kedah) - 019-5586401
4) Ahmad Farizan Abd Hadi (Pulau Pinang) - 013-6650388
5) Zawawi Hasan (Perak) - 013-5908377
6) Syed Abdul Kadir (Selangor) - 017-7770282
7) Wan Ahmad Rasyidi Wan Othman (Kuala Lumpur) - 012-3484140
8) Norazman Muhammad (Negeri Sembilan) - 019-6400062
9) Zarul bin Salleh (Johor) - 019-6813876
10) Mohd Saifuddin (Pahang) - 013-9341730
11) Azizulhisyam (Terengganu) - 019-9544780
12) Abdul Fatah (Kelantan) - 013-9210960

Juga boleh menghubungi Bilik Operasi Mahasiswa Mesir Selangor, Bangunan MAIS, Shah Alam, Selangor. Selama 24 jam di talian: 03-55143520/3534/3538/3539/3576.

Akhirnya, kami menyeru kepada rakyat Malaysia supaya mendoakan kesejahteraan rakyat Malaysia di sana. Dan kami akan membuat kenyataan dari semasa ke semasa.

Sekian, Terima Kasih.

Yang menjalankan tugas,
Mohd Farhan Bin Madzlan
Timbalan Presiden
Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM)

Selasa, 1 Februari 2011

Berorganisasi Umpama Bermain Bola Sepak



Ratusan, malahan mungkin mencapai ribuan buku telah ditulis mengenai cara dan teknik dalam berorganisasi. Pelbagai tips dan formula diberikan oleh pakar motivasi, tidak kira daripada barat, timur mahupun daripada anak tempatan. Pelbagai contoh dan analogi diberikan, bermula dengan Nabi junjungan mulia, Nabi Muhammad S.A.W. sehingga kepada Sultan Muhammad Al-Fatih, Mahatma Gandhi, Tun Dr. Mahathir Muhammad, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, Bill Gates dan ramai lagi.

Di sini, saya ingin berkongsi apa yang telah pun dinukilkan oleh pakar-pakar motivasi terdahulu, iaitu mengaplikasikan 'tabiat' dalam permainan bola sepak kepada rencah di dalam berorganisasi.

Sukan bola sepak adalah sukan yang tersohor di dunia dan mempunyai peminatnya tersendiri hampir di seluruh pelosok dunia. Ikon dalam bola sepak kebiasaanya menjadi ikon bagi kebanyakan penduduk dunia terutamanya golongan remaja.

Sukan ini dimainkan oleh 11 orang termasuk beberapa orang pemain simpanan. Begitulah juga dalam organisasi. Bilangan mereka yang memegang jawatan/ bertanggungjawab menggerakkan organisasi biasanya di dalam bilangan yang tetap. Pemain simpanan ibarat AJK bawahan/tambahan atau para pelapis yang pada bila-bila masa sahaja bersedia menggantikan pemain utama. Kemampuan pemain simpanan ini seharusnya sama ataupun tidak kurang hebatnya dengan pemain utama. Mereka boleh diturunkan pada bila-bila masa dan bersedia memberikan aksi yang terbaik, bahkan mampu memberikan impak yang besar apabila dimasukkan ke dalam padang. Begitulah juga dalam berorganisasi. AJK bawahan atau para pelapis ini seharusnya mempunyai kemampuan yang sama atau paling kurang bersedia untuk memikul tugas apabila dipinta.

Sudah menjadi lumrah di dalam berorganisasi, pasti ada jatuh dan bangunnya. Presiden tidak selamanya akan menjadi presiden. Exco tidak selamanya berada di posisi yang sama sepanjang masa. Sudah banyak berlaku tragedi di mana mereka yang memegang jawatan/ mempunyai tanggungjawab di dalam organisasi menarik diri ataupun meninggalkan tugas mereka di tengah jalan. Mereka ini ibarat pemain yang tercedera ataupun tidak mampu beraksi mengikut taktik asal. Di sinilah perlunya AJK bawahan atau para pelapis yang bersedia dimasukkan ke dalam kepimpinan organisasi ataupun memegang lebih tanggungjawab untuk mengubah corak dan taktikal organisasi agar ia lebih segar dan mampu berdaya saing.

Bermain bola sepak mempunyai matlamatnya tersendiri, iaitu menjaringkan gol dan menghalang pihak lawan daripada menjaringkan gol. Kesemua pemain yang beraksi di atas padang mempunyai tugas tersendiri untuk mencapai dua matlamat tersebut. Penjaga gol dan pemain pertahanan kebiasaanya bertindak untuk menghalang pihak lawan daripada menjaringkan gol. Pemain tengah akan memainkan peranan untuk membantu mendapatkan gol, di samping menghalang pihak lawan daripada menjaringkan gol. Penyerang pula bertindak untuk mendapatkan gol. Masing-masing mempunyai tugas tersendiri. Kelalaian pada bahagian tertentu akan memberikan kesan kepada seluruh pasukan. Mereka mempunyai tugas yang berbeza, tetapi matlamat akhir yang sama, iaitu mencapai kemenangan.

Begitulah juga dalam organisasi. Sebelum memulakan gerak kerja, pastikan ada visi dan misi yang jelas. Kesemua individu di dalam organisasi mesti jelas tentang ke mana halatuju sesebuah organisasi. Jika diibaratkan dengan bola sepak, visi adalah umpama mencapai kemenangan, manakala misi adalah menjaringkan gol dan menghalang pihak lawan daripada menjaringkan gol. Sungguh mudah dalam malaksanakan gerak kerja jika sudah jelas ke mana ingin dituju dan dicapai. Setiap orang akan memainkan peranan masing-masing untuk mencapai matlamat yang sama. Kecuaian atau kegagalan di satu bahagian di dalam organisasi, boleh melemahkan/merosakkan/meruntuhkan organisasi. Misalnya, kecuaian pada bahagian kebajikan atau sumber kewangan di dalam organisasi, boleh mengakibatkan organisasi tersebut pincang dan lama-kelamaan mungkin boleh meruntuhkan organisasi tersebut. Ringkasnya, setiap orang di dalam organisasi haruslah memainkan peranan di posisi masing-masing secara optimum (dengan pemahaman yang jelas tentang matlamat organisasi) untuk mencapai matlamat yang sama.


Di antara 11 orang yang beraksi di atas padang, seorang daripada mereka adalah ketua pasukan. Ketua pasukan adalah orang yang terpenting di dalama pasukan. Beliau adalah orang yang paling berpengaruh, paling boleh diharap, paling bekerja keras, paling dihormati, mampu memberikan arahan, mampu menaikkan semangat rakan sepasukan dan tidak beremosi. Kebiasaanya, ketua pasukan yang akan mengawal keadaan apabila keadaan di dalam padang menjadi tegang. Dia juga akan menjadi jurucakap pasukan untuk berunding dengan pengadil apabila sesuatu kesalahan dibuat atau memohon sesuatu seperti sepakan penalti atau sepakan percuma, dan beliau juga menjadi jurucakap pasukan kepada media di luar pemainan. Pincangnya ketua pasukan, makan pincanglah pasukan.

Begitulah juga dalam organisasi. Pemimpin terutamanya pemimpin tertinggi adalah insan yang terpenting di dalam organisasi tersebut. Beliau seharusnya orang yang berpengaruh, dihormati dan boleh diharap. Beliau juga merupakan orang yang paling bekerja keras di dalam organisasi tersebut, bukannya seorang pemimpin yang duduk menggoyangkan kaki, hanya menunggu tuaian hasil daripada penat lelah orang bawahan. Beliau juga mampu memberikan arahan, mengagihkan tugas dan mengawal keadaan apabila sesuatu yang tidak diingini berlaku. Apabila melibatkan hubungan luar, pemimpin tertinggi seharusnya menjadi wakil untuk berunding atau sebagainya kerana ia mungkin melibatkan perkara-perkara dasar atau imej organisasi itu sendiri. Pemimpin organisasi juga harus berhati-hati dalam memberi kenyataan kerana setiap kata-kata yang keluar daripada mulutnya akan dinilai oleh orang bawahan, kawan dan lawan.

Di dalam bola sepak, apabila menangnya sesuatu pasukan itu, kemenangan itu adalah untuk satu pasukan, tidak kira sama ada ia pemain utama ataupun pemain simpanan, begitulah sebaliknya apabila mengalami kekalahan. Aplikasi yang sama dalam organisasi. Kejayaan sesebuah organisasi itu sebenarnya adalah kejayaan bersama, bukannya kejayaan individu. No one man show in organization. Apabila berlaku masalah di dalam organisasi, seharusnya setiap individu yang berada dalam organisasi tersebut bertangunggjawab menghadapi dan menyelesaikan masalah tersebut. Bukannya saling menuding jari dan melepaskan diri.

Alangkah indahnya jika semua memandang berorganisasi ini ibarat bermain bola sepak...