Ahad, 24 Mei 2009

Kembara 23 Mei 2009


-Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (CFS IIUM), Petaling Jaya-



Hari ini aku ke CFS IIUM. Bukan sebagai pelajar di situ lagi. Kali ini sebagai pemandu dan penunjuk arah kepada pakcik & makcikku (Ayah Li & Che Ani) yang menghantar anaknya merangkap sepupuku (Fadzli) mendaftar sebagai pelajar UIA.


-Pelekat kereta yang membenarkan sesebuah kereta itu masuk ke dalam CFS-


7.58 pagi - Bertolak daripada Shah Alam

8.20 pagi - Tiba di CFS. Disambut oleh polis trafik UIA

Aku hampir tidak mengenali semua orang pada pagi itu. Mungkin kerana gap yang jauh (rasanya macam x la jauh sangat) antara generasiku dan generasi yang berada di CFS sekarang. Selepas aku parking kereta, aku terserempak dengan YB Salahuddin Ayub yang turut menghantar anaknya mendaftar di CFS UIA.



-YB Salahuddin Ayub-

Selepas beberapa ketika berada di CFS, barulah aku terserempak dengan orang-orang yang aku kenali. Aku sempat berbual dengan Ustaz Majid Hafiz, koordinator program persijilan DQ-UIA. Selepas itu, aku terserempak dengan Bro Hidayat. Ingat lagi dia padaku. Mungkin kerana 'cerita itu' (biarlah rahsia).

Kemudian, aku terserempak dengan rakan-rakan yang menghantar adik-adik mereka mendaftar. Ada yang hanya terserempak dan ada yang sempat bersembang seperti Syahidan Engine, Nurudin Nursing, Munir Medic, Tok Sheikh persijilan gen-5, Syed Soleh persijilan gen-5, Hafiz Mahadar persijilan gen-7, Fakhri (adik Imran Zainal Abidin). Aarif, pelajar Maahad Tahfiz di kawasan rumahku juga ada pada pagi ini. Beliau menghantar abangnya mendaftar.

Aku turut terserempak dengan 2-3 orang juniorku di Maahad Muhammadi Lelaki. Yang menyedihkan, hanya mereka yang mengenali diriku, sedangkan aku lansung tidak mengenali mereka. Mungkin itu satu lumrah apabila junior mengenali senior, tetapi senior tidak mengenali junior. Lumrah yang negatif.

Ada sedikit perubahan di CFS seperti Mahallah Khadijah (KC) yang telah dicat semula dan Mahallah Umar Al-Khattab 2 (UKC 2) yang sudah ditukar namanya kepada Mahallah Fatimah Zahra (FZC)

- Mahallah Khadijah (KC)-


-Mahalllah Umar Al-Khattab (UKC)-


-Kuliyyah of Science Building (KOS)-


10.40 pagi - Fadzli selesai mendaftar. Bergerak ke Mahallah Fatimah Zahra untuk check-in

11.35 pagi - Selesai urusan di Mahallah. Bergerak ke cafe mahallah UKC untuk makan tengah hari.

Terserempak dengan Kak Noni (tokey cafe Mahallah UKC). Dia masih mengenali diriku. Kelihatannya dia agak keletihan melayan pelanggan yang tidak putus-putus dari awal pagi.

12.05 tengah hari - Bertolak pulang ke Shah Alam

12.36 tengah hari - Tiba di rumah

Walaupun persinggahan yang hanya seketika, namun sudah cukup bermakna bagi diriku untuk mengimbau kembali pahit manis perjuanganku di bumi CFS pada suatu masa dahulu.


-Beg yang diberikan oleh pihak UIA (jauh lagi cantik daripada beg yang diberikan pada zamanku)-

Tiada ulasan: