Isnin, 20 Julai 2015

Pertanyaan Yang Tidak Digalakkan



Imam Asy-Syatibi rahimahullah di dalam kitabnya, al-Muwafaqat, telah meletakkan beberapa ciri-ciri soalan yang makruh ditanya. Antaranya ialah:

1. Bertanya akan perkara yang tidak memberi manfaat kepada Islam. Antara tujuannya agar setiap soalan yang ditanya memberi manfaat kepada Islam.

2. Bertanya akan perkara yang sudah diketahui jawapannya.  Tiada keperluan, bahkan membuang masa dan mungkin boleh menyakiti hati orang yang ditanya.

3. Bertanya akan perkara yang tidak diperlukan ketika itu. Contohnya, bertanya akan perkara masa hadapan yang tidak berlaku lagi atau mustahil untuk berlaku.

4. Bertanya dengan bertujuan untuk merendahkan-rendahkan orang yang ditanya (bertanya perkara yang susah dengan niat yang jahat). Perkara ini banyak berlaku dalam perdebatan-perdebatan yang tidak berfaedah dan tidak mempunyai titik temu,

5. Bertanya untuk menimbulkan perbalahan. Perkara ini juga banyak berlaku dalam perdebatan-perdebatan yang tidak berfaedah dan tidak mempunyai titik temu,

6. Bertanya tentang 'illah pada perkara-perkara ta'abbudi. Contohnya, bertanya kenapa solat Subuh sebanyak 2 rakaat, kenapa perlu berpuasa di bulan Ramadhan sahaja, bukan di bulan-bulan lain.

7. Bertanya tentang perkara-perkara mutasyabihat. Tidak bertanya lebih baik dan berhenti setakat apa yang dikhabarkan sahaja.

Bukan sahaja malu bertanya akan sesat, bahkan di sesetengah keadaan, banyak bertanya juga boleh membawa kepada kesesatan dan kerosakan. Bertanyalah mengikut keperluan dan manfaatkan ruang pertanyaan sebaiknya.

Bertanyalah untuk menuju 'cahaya', bukannya menuju 'kegelapan'.

Tiada ulasan: