Jumaat, 17 Julai 2015

Lelaki Yang Baik Untuk Perempuan Yang Baik; Fungsi Sebenar Seorang Wali


Sheikh Muhammad bin Soleh Al-‘Uthaimin (Ibn 'Uthaimin) Rahimahullah pernah didatangi oleh seorang pemuda setelah selesai kuliah pengajian di Universiti al-Qassim, Arab Saudi. Pemuda itu bernama Khalid dan merupakan seorang mahasiswa ketika itu.

Setelah selesai sesi kuliah tersebut, beliau menghampiri Sheikh Ibn ‘Uthaimin yang ketika itu hendak pulang ke rumah. Pemuda itu nekad memberanikan diri untuk bertanya, “Sheikh, apakah Tuan Sheikh mempunyai anak perempuan?”

Ketika mendengar pertanyaan pemuda tersebut, berubah mimik muka Sheikh Ibn ‘Uthaimin dan beliau bertanya, “Ada apa akh?”

Pemuda itu menjawab, “Kalau ada, saya berniat untuk meminangnya. Bolehkah saya meminangnya?”

Kemudian, Sheikh Ibn ‘Uthaimin berkata, “Tunggulah khabar dariku, InsyaAllah akanku hubungi dengan telefon…”

Hari terus berlalu tetapi khabar jawapan daripada Sheikh masih belum diketahui. Pemuda tersebut semakin gelisah menanti jawapan daripada Sheikh. Ia bertanya dalam hati, “Adakah Sheikh sudah lupa? Adakah perlu saya mengingatkannya?”

Namun, pemuda tersebut teringat akan pesanan daripada Sheikh untuk menunggu panggilan daripadanya. Sebulan setelah peristiwa itu, Sheikh Ibn ‘Uthaimin cuba untuk menghubungi pemuda tersebut, tetapi pada ketika itu pemuda tersebut berada dalam kuliah pengajian. 

Pemuda tersebut menghubungi kembali Sheikh Ibn ‘Utsaimin setelah dimaklumkan yang Sheikh ada menghubunginya ketika dia berada dalam kuliah. Pemuda tersebut pun bertanya kepada Sheikh, “Ada apa wahai Sheikh?”

“Aku ingin melanjutkan perbincangan kita sebelum ini, akhi.”

“Perbincangan yang mana, Sheikh?”. Pemuda tersebut hampir-hampir terlupa tentang pertanyaannya terhadap Sheikh mengenai anak perempuannya kerana tidak meletakkan harapan yang tinggi dan Sheikh hanya berdiam diri dalam tempoh yang lama.

“Perbincangan ketika kamu mengekori aku di suatu jalan. Akhi, silakan untuk meneruskan prosesnya..”

Pemuda tersebut sangat terkejut apabila mendengar jawapan daripada Sheikh. Ternyata Sheikh Ibn ‘Uthaimin masih mengingatinya dan beliau pun akhirnya berkata kepada Sheikh Ibn 'Uthaimin, “Sheikh, saya memohon untuk memaklumkan kepada orang tua saya terlebih dahulu untuk proses selanjutnya…”

“Silakan akhi, saya tunggu kedatangan kalian…” Jawab Sheikh Ibn ‘Uthaimin.

Apakah yang dilakukan oleh Sheikh Ibn ‘Uthaimin selama tempoh sebulan tersebut?
Sheikh Ibn ‘Uthaimin sebenarnya menyelidiki dan menyiasat sendiri tentang pemuda ini dari segi pergaulannya, bagaimana beliau dari kaca mata teman-temannya, dari perspektif guru-gurunya, bagaimana kesungguhannya dalam menuntut ilmu, bagaimana prestasinya di kampus, dan bagaimana latar belakang keluarganya.

Beliau melakukannya semua perkara tersebut secara sendiri walaupun Sheikh Ibn 'Uthaimin adalah seorang ulama' besar pada ketika itu!

Beliau tidak terus bertanya pemuda tersebut mengenai maklumat peribadinya mahupun menggunakan bantuan orang lain. Beliau menyelidikinya sendiri melalui maklumat-maklumat orang-orang di sekeliling pemuda tersebut. Setelah berpuas hati, barulah Sheikh Ibn 'Uthaimin bermusyawarah dengan ahli keluarga beliau sebelum memberi jawapan kepada pemuda tersebut.

Inilah adab dan cara seorang ‘ulama yang bernama Sheikh Muhammad bin Soleh Al-‘Uthaimin Rahimahullah yang harus dicontohi oleh setiap ayah/ abang/ bapa saudara/ datuk yang bertanggungjawab menjadi wali kepada seorang perempuan. Urusan dilakukan sendiri dengan sangat berhati-hati agar anak yang dijodohkan kelak akan bersuamikan seorang yang soleh dan bertaqwa. Soalan dan neraca timbangan seseorang pemuda yang datang meminang juga harus dicontohi. Bukan hanya fokus kepada perkara duniawi, tetapi aspek akhlak, adab, hubungan sosial, pengamalan agama yang dititikberatkan dan menjadi kayu ukur sama ada seseorang itu layak atau tidak untuk menjadi suami, ayah dan ketua keluarga kelak.

Pemuda tersebut yang akhirnya menjadi menantu kepada Sheikh Ibn 'Uthaimin itu adalah Sheikh Dr. Khalid Al-Mushlih yang ketika ini merupakan salah seorang ulama besar di Arab Saudi.

Permulaan yang baik, dengan cara baik, ke atas orang baik, hasilnya pasti menghasilkan yang terbaik.

Tiada ulasan: