Rabu, 21 Ogos 2013

Krisis di Mesir: Putaran Sejarah yang Berulang


Apa yang berlaku di Mesir pada hari ini sebenarnya adalah skrip ulangan kepada senario yang pernah berlaku di Mesir suatu ketika dahulu terutamanya pada zaman pasca penggulingan sistem beraja - rampasan pihak tentera - pengkhianatan pihak tentera terhadap Ikhwanul Muslimin - penangkapan pimpinan Ikhwan serta penghapusan segala gerakan dan anasir Ikhwan.

Jika dulu kita hanya membaca kisah kezaliman ini dalam buku-buku yang dilumati dan mendengarnya daripada mulut para asatizah, namun kini ia benar-benar berlaku.

Jika dulu wataknya adalah Jamal Abdul Naser dan Anwar Sadat, watak yang sama kini dimainkan oleh Abdul Fatah as-Sisi dan Hosni Mubarak.


Jika dulu wataknya adalah Hassan al-Banna, Abdul Kadir Audah, Zainab al-Ghazali, Hasan Hudhaibi dan Umar al-Timisani, watak yang sama kini mungkin dimainkan oleh Mohammed Morsi dan Muhammad Badi'e. Bahkan, sudah ramai rakyat Mesir turut menjadi watak dalam 'adegan' kali ini. Jumlah mereka mungkin akan terus bertambah selepas ini.

Tidak menghairankan jika kita kurang 'feel' apabila hanya membaca kisah di atas helaian kertas mahupun cerita yang didengari bukan daripada sumber pertama.

Namun, kini Allah takdirkan ia berlaku kembali. Ia berlaku bukan untuk dirasai oleh penduduk Mesir sahaja, bahkan untuk seluruh Umat Islam.

Allah takdirkan juga kemelut berlaku di Syria, Arakan serta tempat peperangan akhir zaman, Palestin, untuk seluruh umat Islam merasai dan menghadapinya bersama. 

Semuanya berlaku di zaman kita. Semestinya untuk kita semua. Sakitnya mereka adalah kesakitan kita. 

Amat malang jika kita lansung tidak merasainya, bahkan memandang sinis terhadap apa yang berlaku kepada umat Islam. Lebih malang jika kita menyumbang dan membantu memberikan kesakitan kepada umat Islam yang lain.

Semoga Allah membantu umat Islam di seluruh dunia dan kita pula tidak pernah 'cuai' dalam memberi bantuan kepada umat Islam yang lain, berdasarkan kemampuan dan ruang yang kita ada.

1 ulasan:

situs islam pencerahan berkata...

ni 8Kunjungi SITUS ISLAM OMA SUPARTANA dan Follow SITUS ISLAM OMA SUPARTANA untuk ikut menyebarkan dakwah Islam di dunia maya.