Jumaat, 19 April 2013

Bersugi Menggunakan Tangan Kanan atau Tangan Kiri?




‎عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلى اللهُ عَليْهِ وَسَلَّمَ: لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه , telah berkata: telah bersabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم: "Seandainya, tidak memberatkanku ke atas umatku, nescaya aku perintahkan mereka dengan bersiwak ketika setiap kali bersolat". (hadith riwayat Imam Ahmad).

Bersiwak yakni bersugi adalah salah satu sunnah yang ditinggalkan oleh Nabi  صلى الله عليه وآله وسلم kepada umat akhir zaman.

Ulama' berselisih pendapat tentang cara untuk bersugi, adakah menggunakan tangan kanan ataupun tangan kiri.

Hujah para ulama yang berpendapat  bahawa bersugi menggunakan tangan kanan adalah kerana bersugi itu adalah salah satu ibadah dan sunnah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Tangan kanan mesti diutamakan daripada tangan kiri.

Manakala pendapat sebahagian daripada para ulama' yang lain adalah menggunakan tangan kiri ketika bersugi, berhujahkan bersugi ini adalah perbuatan yang dilakukan untuk menghilangkan kotoran dan bau pada badan (mulut dan gigi). Tangan kiri mesti diutamakan daripada tangan kanan.






Menurut pendapat Sheikh Saad Bin Turki al-Khathlan hafizahullah, pendapat yang lebih kuat adalah menggunakan tangan kanan apabila bersugi sebelum melakukan apa-apa ibadah (lita'abbudi) dan menggunakan tangan kiri apabila bersugi untuk membersihkan mulut dan gigi (litanzifi).

Allahu'alam.


 (الدورة العلمية الرابعة في المسجد الحرام ,شرح عمدة الفقه لإبن قدامة المقدسي)
(Ad-Daurah Al-'Ilmiah Ar-Rabi'ah fil Masjidil Haram, Syarah 'Umdatul Fiqh Ibn Qudamah) 

4 ulasan:

BUNDA a.k.a KN berkata...

assalamualaikum,

salam jumaat ...

azhan berkata...

Masha Allah... Kayanya ilmu Allah beri segala yang diperlukan oleh manusia.

Terima kasih

Saidina Excel Canopy

Zakry Rafae berkata...

terima kasih..baru tahu...:)

Trigonal berkata...

Subhanalloh, Syukron