Jumaat, 2 November 2012

Artikel Lama Yang Baru Dikeluarkan: Ketika Cinta Bertasbih 2 - Satu Pengajaran


Pengajaran dan nilai murni yang dapat digali daripada filem Ketika Cinta Bertasbih 2:

1) Kalau ada jodoh, walau panjang mana pun perjalanannya, tetap akan disatukan juga

2) Perempuan baik adalah untuk lelaki baik
"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia" - (Surah An-Nuur;26)

3) Tugas untuk mencari rezeki untuk keluarga jatuh kepada anak sulung lelaki apabila telah kehilangan ayah dan kemampuan ibu terbatas.

4) Apabuila seseorang itu cukup baik, beragama dan berprinsip dengannya, ia bisa menarik minat sesiapa sahaja ke arahnya, umpama magnet. Bahkan, orang yang masih jauh kepada Islam juga bisa tertarik ke arahnya.

5) Kasih ibu tidak pernah ada tandingannya.

6) Pintu rezeki sentiasa terbuka asalkan rajin berusaha; perniagaan adalah salah satu pintu utama rezeki.

7) Graduan-graduan universiti tidak semestinya harus 'demand' untuk terus mendapatkan kerjaya idaman mereka. Seharusnya, mereka bermula daripada bawah dan memperoleh sebanyak mungkin pengalaman terlebih dahulu.

8) Tidur selepas Subuh boleh menutup / menghilangkan pintu rezeki umpama rezeki hilang dipatuk ayam

9) Mengaji ilmu agama jika diberhentikan, susah untuk memulakannya semula. Kena ada sedikit usaha dan memaksa diri pada peringkat permulaannya.

10) Mahasiswa harus turun, berbakti, berkhidmat, bergaul dan menyampaikan ilmu kepada masyarakat .
"Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah)" - (Surah at-Taubah: 122)
11) Setiap janji (insyAllah), akan dituntut kelak. Bukan hanya sekadar sebutan. haruslah diusahakan selagi yang termampu.


Tiada ulasan: