Selasa, 26 Jun 2012

Transformasi Pendidikan Negara


Kementerian Pelajaran Malaysia menggagaskan satu strategi baru untuk masa depan akademik negara, iaitu MBMMBI bagi menggantikan PPSMI yang mendapat tentangan hebat, malah memberikan ouput yang kurang memuaskan sejak ia diperkenalkan beberapa tahun sebelum ini. Gagasan ini dikatakan merupakan jawapan kepada segala masalah PPSMI terdahulu dengan membawa pendekatan memartabatkan bahasa Melayu & memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). 

Melihat kepada pakej baru ini, tiada harapan besar yang diletakkan untuk melihat hasil yang positif daripada gagasan ini dalam membentuk anak-anak muda yang cemerlang dari segi akademik dan sakhsiahnya. Ini kerana fokus kepada gagasan ini hanya tertumpu kepada kejayaan akademik semata seperti jumlah bilangan A, peratusan markah dan nilaian pointer. 

Pelbagai sistem pendidikan telah dibentuk dan diubah sejak negara kita mencapai kemerdekaan zahiri daripada penjajah pada tahun 1957. Kita berjaya menghasilkan ribuan cerdik pandai melalui sistem pendidikan yang dibentuk, namun kita juga berjaya menghasilkan pelbagai masalah lain yang berpunca daripada graduan sistem pendidikan kita. Bermula dengan jenayah kolar putih seperti rasuah dan penipuan, sehinggalah kepada masalah sosial seperti penzinaan, lumba haram, ponteng sekolah dan pergaulan bebas, semuanya berkait rapat dengan sistem pendidikan di negara kita.

Pemergian penjajah daripada negara kita sangat memberi kesan kepada kita sehingga ke hari ini. Mereka pergi dengan meninggalkan  budaya, sistem dan pelapis-pelapis mereka yang sanggup melaksanakan segala peninggalan mereka. Agama berjaya dicabut daripada pendidikan. Sekolah kebangsaan dan sekolah agama  diasingkan. Ibu bapa dan para pelajar diberikan fokus untuk memburu kejayaan dalam bidang akademik. Bilangan A, Peratus markah dan jumlah pointer menjadi buruan dan kebanggaan. Tiada perkaitan agama dalam setiap ilmu-ilmu lain yang dipelajari.

Kita sering mengubah sistem pendidikan dengan pelbagai pakej yang menarik apabila formula terdahulu tidak menjadi. Kita juga sering mengeluh mengapa masyarakat kini terutamanya anak muda semakin rosak. Namun, kita tidak pernah berusaha untuk memberi 'roh' kepada sistem pendidikan di negara kita.

Sistem pendidikan di negara kita sudah lama kehilangan 'roh'. Ia hilang sejak kita mengguna pakai sistem pendidikan barat sepenuhnya. Sistem yang mencabut agama daripada proses mendidik. 

Benda paling asas yang perlu dikembalikan dalam sistem pendidikan di negara kita adalah pengenalan atau pengajaran ilmu agama yang telah lama dipinggirkan oleh sistem sedia ada. Ilmu agama adalah untuk semua, bukan hanya untu mereka yang bersekolah agama. Ilmu agama bukanlah subjek pilihan untuk diambil oleh para pelajar, yang tarafnya setara seperti subjek muzik. Ia seharusnya diletakkan sebagai subjek wajib untuk diambil dan mesti lulus dengan cemerlang secara teori dan praktikal sebelum dibenarkan untuk melangkah ke tingkat pelajaran seterusunya. 


Ilmu-ilmu Islam seperti aqidah, feqah, akhlak, tafsir, hadith dan sirah haruslah didedahkan seawal mungkin kepada anak-anak Islam. Ia perlu diajar dan terus dipraktikkan di sekolah dan kehidupan, tanpa perlu dipisahkan sekolah agama dan sekolah kebangsaan seperti yang diamalkan di kebanyakan sekolah rendah di Malaysia. Kesannya, sekolah agama terpaksa di bawa ke masa tengah hari / petang yang lebih kurang masa pembelajarannya dan kurang efektif untuk menuntut ilmu berbanding pada masa pagi. Ilmu agama seharusnya diajar pada waktu awal pagi terutamanya subjek yang memerlukan hafazan dan pemahaman seperti ilmu quran dan hadith kerana waktu pagi adalah waktu yang sangat baik untuk penerimaan ilmu atau perkara-perkara baru.

Kesan dikotomi antara pengajaran ilmu agama dan ilmu sains atau sastera telah melahirkan generasi yang merasakan tiada perkaitan di antara ilmu agama serta kebesaran Ilahi dengan ilmu sains atau sastera. Mereka merasakan ilmu sains dan sastera perlu diamalkan berasingan dengan ajaran agama. Hasilnya, lahirlah generasi baru rakyat Malaysia bermula daripada pemimpin sehingga rakyat marhaen yang merasakan agama hanya untuk amalan ibadah, bukan sebagai cara hidup yang merangkumi segenap aspek kehidupan. Inilah hasil yang diimpikan oleh penjajah untuk melihat negara jajahan mereka terus mengikut jejak langkah mereka walaupun mereka sudah meninggalkan negara tersebut secara zahirnya.


Mungkin ada yang tidak begitu yakin dengan cadangan ini. Mungkin mereka merasakan umat Islam akan ketinggalan jika memberi keutamaan dan lebih fokus kepada ilmu agama sebelum bidang-bidang lain. Mereka mungkin terlupa melihat kembali kegemilangan umat Islam di masa lepas. Satu ketika dahulu dunia Islam adalah pusat ilmu pengetahuan yang telah melahirkan ramai ilmuwan yang menjadi rujukan sehingga generasi seterusnya seperti al-Farabi, al-Khawarizmi dan lain-lain. Mereka telah mengukuhkan tapak agama terlebih dahulu sebelum melangkah ke bidang sains, sastera dan sebagainya. Formula ini telah melahirkan ilmuan Islam yang sangat hebat malah faqih dalam bidang agama. Formula ini masih diamalkan di beberapa negara walaupun tidak meluas seperti di Mesir yang mana kita dapat lihat ramai ulama' dan pemimpin gerakan Islam yang faqih dalam bidang agama, dalam masa yang sama mereka juga merupakan ahli dalam bidang sains, sastrea dan sebagainya.

Bagaimana dengan Non-Muslim jika formula ini diaplikasi dalam sistem pendidikan negara? Apabila Islam memerintah, Islam tidak akan menindas agama lain. Jika umat Islam diberi penekanan berkenaan ilmu-ilmu agama pada peringkat permulaan menuntut ilmu, Non-Muslim sebenarnya boleh diberi penekanan  berkenaan nilai-nilai murni kehidupan dan pendidikan moral yang selari dengan ajaran Islam. Akhirnya, akan lahir masyarakat yang harmoni, baik daripada kalangan Muslim mahupun Non-Muslim.

Islam itu indah. Islam adalah cara hidup. Jika kita mencari kemuliaan selain Islam, pasti kita akan dihinakan.

Allahu'alam.

Tiada ulasan: