Sabtu, 5 November 2011

'Eiduladha


Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar

'Eiduladha disambut setiap tahun bukanlah hanya untuk melengkapkan jadual. Bukan hanya untuk menyembelih binatang. Bukan hanya untuk bercuti. Ia adalah hari kemenangan. Hari kemenangana untuk orang yang berkorban.

'Eiduladha adalah satu manisfestasi kepada pengorbanan. Harta, masa dan tenaga dikorbankan untuk mereka yang pergi menunaikan haji di tanah suci. Harta dikorbankan untuk mereka yang melaksanakan ibadah korban. Masa dan tenaga dikorbankan untuk mereka yang menghidupkan malam hari raya, bertakbir dan bertahmid, pergi menunaikan solat sunat 'Eiduladha di pagi Raya dan menjadi tenaga penggerak kepada perlaksanaan ibadah korban. Semua perkara dikorbankan.Tiada pengorbanan ke arah perkara mungkar dan maksiat. Tiada pengorbanan tanpa kesusahan dan kepayahan yang perlu dihadapi sebelumnya. Kesusahan adalah perkara yang tidak disukai oleh manusia. Ia adalah perkara yang menyusahkan, menyakitkan dan memberi kepedihan kepada manusia kerana manusia sifatnya mencintai dunia, kesenangan dan kelapangan.

Begitulah indahnya putaran hidup yang disediakan oleh Allah kepada kita. Diciptakan manusia dengan fitrah menyukai sesetengah perkara. Lalu dijujiNya dengan perkara yang tidak disukai dan disenangi oleh sifat-sifat tersebut. Apabila manusia berjaya melalui ujian tersebut dengan ikhlas tanpa merungut, tabah tanpa berputus asa, Allah berikan 'hadiah 'kepada hamba-hambaNya.

Hadiah untuk mereka yang pergi menunaikan haji adalah haji mabrur yang hanya syurga layak baginya. Hadiah untuk orang yang melaksanakan ibadah 'korban' adalah pahala yang berlipat ganda kerana memberi makan orang-orang miskin. Hadiah untuk orang-orang fakir dan miskin adalah bekalan makanan yang boleh dibuat bekal untuk meringankan beban hidup. Ibrah kisah Nabi Ibrahim A.S. dan Nabi Ismail A.S. adalah contoh yang terbaik dan paling mudah difahami oleh generasi kemudian mengenai pengorbanan. Pengorbanan tanpa berbelah bahagi apabila mendapat seruan Ilahi, demi hanya untuk keredhaaNya. Keinginan dan impian menjadi tiada erti apabila bertembung dengan arahan Yang Maha Esa.

Hadiah yang terbesar adalah hadiah yang kita tidak nampak kini. Hadiah bertemu Ilahi dan dikurniakan syurga yang kekal abadi. Ia memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit. Kepayahan dan kesusahan yang bukan sedikit.

'Eiduladha adalah hadiah daripada ilahi untuk hamba-hambaNya. Hadiah awal sebelum hadiah yang lebih besar di akhirat kelak. Persolannya, adakah kita sudah berkorban di dalam hidup ini untuk memperoleh redhaNya?Adakah kita sudah mengalami kesusahan?

Salam 'Eiduladha. Maaf Zahir & Batin kepada semua.

Taqabballahu minna wa minkum

8.15 am, 6.11.2011
Kg. Sg. Kelong, Pasir Puteh,
Kelantan Darul Naim.

2 ulasan:

Antoroby berkata...

Assalamu'alaikum wr wb....?bagi bapak-bapak serta ibu-ibu sekalian yang ingin melihat Video kami di youtube silahkan ketik saja roby7690 atau robyanto61' ya mohon tinggalkan komentar dan kami ucapkan banyak-banyak terima kasih atas partisipasinya,demikian saya sampaikan atas nama komunitas rumah sahabat.

anugrah blog berkata...

wiih,bagus......jangan lupa kunjingi saya juga