Selasa, 2 Ogos 2011

Catatan Des Moines 7


Hari pertama berpuasa di Des Moines, segalanya berjalan dengan lancar. Tiada aktiviti khusus dilakukan pada hari ini, hanya membantu anak-anak kecil membaca dan mengenal al-Qur'an.

Kami mengajar Adnan dan Daud bermula jam 12.50 tgh hari sehingga waktu Solat Zohor. Selepas Zohor, saya mengajar dua anak kecil yang berasal daripada Mexico, Cathey (9 tahun) dan Jonathan (6 tahun). Mereka merupakan anak kepada Muhammad yang baru memeluk Islam kira-kira 3 tahun yang lepas. Sungguh seronok mengajar Cathey dan Jonathan kerana mereka begitu bersungguh-sungguh dan berminat untuk belajar membaca al-Qur'an. Mereka ibarat kain suci yang perlu dicorakkan secara beterusan agar kelak ia menjadi seperti acuan islam yang sebenar.

Sungguh meriah suasana apabila tibanya waktu berbuka puasa di sini. Semua umat Islam di sini, tidak kira bangsa, negara, warna kulit berkumpul dan berbuka bersama-sama. Juadah berbuka semalam adalah nasi Arab bersama ayam, samosa, roti arab dan air kuning (tidak pasti namanya, rasanya seolah-olah campuran susu dan jus buah-buahan). Makanan tambahan mengikut tradisi masing-masing juga kelihatan dibawa oleh jemaah. Di sini, semua jemaah akan berbuka puasa dengan kurma dan air terlebih dahulu di ruangan dewan makan dan terus bergegas ke bahagian atas, ruangan tempat solat untuk menunaikan solat Maghrib secara berjemaah. Setelah selesai solat berjemaah, semua jemaah akan turun kembali ke dewan makan untuk menikmati makanan yang telah disediakan.

Malam kedua Solat Sunat Terawih di sini semuanya berjalan lancar. Islam dan abangnya, Ajmal (dua beradik yang merupakan pelarian daripada Aghfanistan) meminta kami untuk mengajar mereka mengaji. Kami bersetuju.

Setakat ini dahulu catatan untuk kali ini.

1.05 pm (2/8/2011)
Masjid Noor,
117 42nd Street,
Des Moines, Iowa, U.S.A.

1 ulasan:

MAYAN SATRIA WICAKSANA berkata...

msw98.blogspot.com

tuker link yuuk biar tambah banyak penggunjung..
marhaban ya ramadan