Isnin, 9 Mei 2011

Anda Adalah Rakyat Negeri Selangor. Apakah Hak dan Keistimewaan Anda?


Negara Berkebajikan
Selangor adalah negeri terkaya di Malaysia menyumbang lebih dari 58% KDNK Malaysia. Bagi memenuhi aspirasi Kerajaan Berkebajikan, maka satu agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) telah dilaksanakan bermula tahun 2008. Tujuan agenda MES ini adalah untuk menyalurkan kekayaan negeri dan hasil yang diperolehi supaya dapat diagihkan kepada seluruh rakyat tanpa mengira agama dan fahaman politik. Agenda ini berkemampuan untuk meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah akibat daripada kadar sara hidup dan inflasi yang tinggi ketika ini. Ini secara tidak langsung dapat meningkatkan taraf kehidupan rakyat di Selangor.

Fasa I:
2. Bekalan air percuma bagi 20 meter padu
3. Hadiah anak masuk Universiti
4. Skim Mesra Usia Emas (SMUE)
5. Mewujudkan Pusat Khidmat Krisis Sehenti (OSCC)
6. Tabung Anak Pekerja Ladang

Fasa II:
1. Kemudahan Cuti Bersalin (90 hari)
2. Kemudahan cuti untuk suami yang isterinya bersalin (14 hari)
3. Cuti kematian suami (30 hari)
4. Caruman takaful (OKU dan anak yatim)
5. Tuisyen rakyat

Fasa III:
1. Skim kesihatan wanita (Mamogram)
2. Bantuan kepada peniaga muda (Graduan yang tidak dapat pekerjaan)
3. Bimbingan perniagaan kepada belia
4. Bantuan anak ke taska
5. Bantuan anak tadika
6. Bantuan mendirikan rumah tangga
7. Elaun ibu tunggal
8. Elaun khas suri rumah
9. Bantuan memiliki rumah tangga

Bekalan Air 20 Meter Padu Percuma
Membekalkan air percuma bagi 20 meter padu pertama kepada pengguna domestik bermeter individu

Hadiah IPTA / IPTS
RM 1,000 diberikan kepada anak Selangor yang melanjutkan pengajian ke IPTA / IPTS yang diiktiraf kerajaan dengan mengikuti pengajian peringkat diploma atau ijazah sarjana muda dari keluarga berpendapatan rendah.

Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS)
Pemberian simpanan permulaan oleh kerajaan negeri sebanyak RM100 bagi setiap pendaftaran yang berjaya. Pada usia 18 tahun, anak-anak ini akan menerima RM1,500 seorang hasil daripada pelaburan TAWAS.

Skim Mesra Usia Emas
Khairat Kematian bernilai RM 2,500 termasuk bayaran RM 1,000 dalam tempoh 24 jam selepas warga emas berdaftar meniggal dunia.

Tuisyen Rakyat Percuma (PTRS)
Menyedari bahawa pendidikan yang sempurna dapat mengubah dan mempertingkatkan taraf hidup seseorang, maka kerajaan Selangor memberi tuisyen secara percuma untuk subjek teras seperti Bahasa Melayu, Sejarah, Matematik, dan Bahasa Inggeris. Pelajar PTRS juga diberi peluang mengikuti Kem Motivasi SPIES, Seminar Teknik Dan Strategi Menjawab SPM, Pecutan Akhir SPM serta Solat Hajat Perdana secara PERCUMA

Skim Mikro Kredit
Skim ini bertujuan membantu golongan miskin berpendapatan memperoleh dana bagi memulakan atau melebar luas perniagaan sedia ada sebagai salah satu usaha membebaskan daripada kepompong kemiskinan.

Ketahui dan tuntutlah hak anda jika anda adalah rakyat Selangor. Anda berhak menikmati keistimewaan yang ditawarkan ini!

Tiada ulasan: